700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Reviews A Most Violent Year foto

Published on februari 9th, 2015 | by Sophia Van Keer

0

A Most Violent Year – J.C. Chandor

We schrijven 1981, New York, het meest gewelddadige jaar uit de geschiedenis van deze stad. Gewapende overvallen, moorden en verkrachtingen zijn schering en inslag. Toch komt dit geweld, in tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden, niet in beeld. J.C. Chandor kiest als regisseur en schrijver voor de persoonlijke aanpak. In A Most Violent Year spreken de beelden voor zich. De dialogen worden tot een minimum beperkt.

Je kan Chandors visie omschrijven als ‘veel beeld, weinig klank’. Die visie werkt en is zeer fascinerend en intelligent gebracht om de hoofdpersonages te introduceren. Abel Morales (Oscar Isaac uit Inside Llewyn Davis) is eigenaar van een transportbedrijf in stookolie en een Spaanse immigrant die zijn zaakjes graag op een integere manier beheert. Zijn vrouw, gespeeld door de zeer getalenteerde Jessica Chastain (Zero Dark Thirty, Interstellar), is een maffiadochter uit Brooklyn en boekhouder in het bedrijf dat oorspronkelijk eigendom was van haar vader. Anna (Chastain met blonde pruik) smeekt Abel aan het begin van de film: “Doe geen domme dingen”. “We zitten zonder geld. Ik heb geen keuze”, antwoordt Abel haar. Daarmee is de toon gezet. De familie Morales wil zich koste wat het kost afzetten tegen het geweld en de corruptie die welig tiert, maar staat onder druk door professionele omstandigheden.

Aan het begin van de film worden veel heldere kleuren gebruikt zoals geel en blauw. De scènes worden daarna steeds donkerder, net zoals de sfeer. De grimmige sfeer en onderhuidse spanning zijn te snijden. Iedereen lijkt corrupt, er zijn geen zekerheden meer, wie kan men nog vertrouwen? Er worden meer en meer transportwagens overvallen en Abel moet op zoek naar de dader(s). De spanningsboog wordt door de film heen versterkt door de geweerschoten die steeds luider weerklinken. Wanneer men ook dreigt het bedrijf van Morales voor de rechter te slepen, wordt het hem te heet onder de voeten. De soundtrack is een perfecte match en klinkt zelfs als de broeierige, verzengende hitte die het hoofdpersonage in een hoek drijft.

De keuze van Chandor om zijn verhaal te vertellen vanuit het persoonlijke standpunt van een integer koppel dat te midden van een wereld vol corruptie, achterdocht en verraad overeind wil blijven, is zeer gewaagd en anti-Hollywoodiaans. Het gebrek aan de gewelddadige context en het algemene beeld van het jaar 1981 is nergens geforceerd of storend. Het haalt hoogstens bij momenten de vaart eruit. Naar het einde toe is de regisseur zelf even de pedalen kwijt. Toch deelt Chandor op originele wijze (bijvoorbeeld in de “hertscène”) een fikse uppercut uit over het uiteenspatten van de Amerikaanse droom.

Tags: , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885