700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Cinema Most Wanted

Published on september 21st, 2014 | by Bavo Blanckaert

0

A Most Wanted Man

Wat moet je ervan denken als een Nederlander met Amerikaanse acteurs in Duitsland een film gaat maken? Je kunt er op zijn minst een beetje argwanend tegenover staan. Maar dan blijkt die Nederlander de cineast en Magnumfotograaf Anton Corbijn te zijn, is Philip Seymour Hoffman de Amerikaanse acteur die de hoofdrol vertolkt en is het verhaal dat ze samen vertellen op een roman van de gelauwerde spionageauteur John le Carré gebaseerd. Gevestigde namen maken het samen niet per se altijd waar, in het geval van deze A Most Wanted Man zorgt het verzamelde talent voor flinke filmvonken.

Het is opvallend dat eerdere bewerkingen van John le Carré ook al beroep deden op regisseurs van niet-Engelstalige contreien. In 2005 regisseerde de Braziliaan Fernando Meirelles The Constant Gardener en de Zweedse regisseur Tomas Alfredson waagde zich in 2011 aan Tinker Tailor Soldier Spy. De verklaring ligt misschien in het feit dat de verhalen van Le Carré zich afspelen in een uitgesproken geglobaliseerde cultuur, waarin misdaad- en spionagenetwerken internationaal verbreid zijn en personages van verschillende nationaliteiten al per definitie door elkaar heen stuiven. Misschien worden de regisseurs aangesproken door een nog dieper idee dat als een rode draad doorheen de romans van Le Carré loopt. Want wat zijn universum bovenal siert is dat, hoezeer er ook in grote verzameltermen over mensen wordt gepraat (het gaat over dé Russen, dé Amerikanen en dé moslims), zijn personages altijd gekarakteriseerd worden door de afzonderlijke daden die ze stellen en de persoonlijke zoektocht naar waarden die hen daarbij voorop staat. Hun taal lijkt de identiteit van grote mensengroepen dan wel te fixeren, de individuele personages prikken daar als goed uitgedachte en genuanceerde figuren fors doorheen.

In A Most Wanted Man is de door Hoffman gespeelde Günther Bachmann zo’n figuur. Als Duitse veiligheidsagent heeft hij ene Abdullah in het vizier, een zakenman die zich op congressen graag over de Islam en filantropie uitlaat, maar ervan beticht wordt geld aan een terroristische organisatie door te sluizen. Daarnaast valt Bachmanns oog op de illegaal in Duitsland residerende Issa Karpov. Van zijn vader heeft die een grote som (bloed)geld geërfd die hij aan Abdullah wil schenken. Kunnen Bachmann en zijn team Karpov ervan overtuigen met hen samen te werken om Abdullahs scabreuze zaakjes te bewijzen en de grotere terroristische organisatie op te sporen? Of worden zowel Karpov als Abdullah nog sneller door de Amerikaanse veiligheidsdiensten tegengehouden? Die willen Bachmanns geduldige strategie om de grotere organisatie in kaart te brengen immers niet volgen en sluiten liever onmiddellijk de kleine wetsovertreders op. De spanning van A Most Wanted Man situeert zich zo niet alleen tussen de spionnen en diegenen die gespioneerd worden, maar ook tussen rivaliserende spionnen wier visies zich niet met elkaar laten verzoenen.

Net als Tomas Alfredson in Tinker Tailor Soldier Spy, filmt Anton Corbijn de intrige van John le Carré in mooi belichte en strak gecomponeerde shots. Het montageritme ligt laag, veel fysieke actiescènes kent de film niet en toch kan even wegkijken al afgestraft worden. Er wordt namelijk héél veel informatie op weinig tijd gegeven. Dat heeft met de complexiteit van Le Carré’s wereldbeeld te maken. Waar in de gemiddelde thriller het aanduiden van de misdadiger en de verklaring van zijn daden het cumulatieve hoogtepunt vormen, interesseert een verhaal van Le Carré zich niet per se in schuld of onschuld, noch in wie dan wel schuldig is. Die onthullingen vormen slechts de tussenschakels van steeds groter wordende raadsels. Tegenover de gesloten en lineaire structuur van pakweg de wekelijkse Witse-aflevering, doet de wereld zich bij Le Carré als een uitwaaierende textuur voor die uit ontelbare convergerende en divergerende lijnen geconcipieerd is. Dit is een wereld waarin de revelerende slotconclusies van de whodunit (“ah, zo zit het in elkaar!”) uitblijven of achterhaald aanvoelen. Le Carré’s wereldbeeld doet denken aan de rizoom, de ondergrondse worteltakken van een plant die nergens beginnen en nergens eindigen, die geen centrum en geen hiërarchie kennen. Wat er in de wereld gebeurt, woekert naar alle kanten over elkaar uit.

De traditionele taak van de detective, het ontrafelen van het kluwen, komt daardoor in vraag te staan: het kluwen is sowieso onontwarbaar. De poging het uit elkaar te halen kan weliswaar zacht verschuivende inzichten verschaffen, nieuwe knopen ontstaan onvermijdelijk ook. Dat betekent niet dat in A Most Wanted Man de zoektocht naar inzichten dan maar fatalistisch als overbodig wordt geclassificeerd of dat uit de film geen detectiveplezier gepuurd kan worden. Zoals dat gaat worden er foto’s en verbanden aan de muur gehangen, afluisterapparatuur wordt ingezet, infiltranten worden geronseld en groezelige achterafbuurten vormen het decor voor dubieuze onderonsjes. Alleen gaat het hier vooral om de ideeën die rond die gemeenplaatsen worden gedacht. Hoe Bachmann en co als onderzoekers (en de film als onderzoek) juist naar die knopen verlangen, de veelheid van de wereld dulden en in haar complexiteit juist de voorwaarden zien om steeds dieper te kunnen en te mogen graven, om zonder ophouden steeds meer (in) te zien. Het is op het moment dat die zoektocht Bachmann onmogelijk wordt gemaakt, dat de film ook emotioneel overdondert. Waar Tomas Alfredson de melancholie en de tristesse van zijn personages de hele film lang voorzichtig in de kieren en gaatjes van het verhaal smokkelde, zo lost Anton Corbijn alle melancholie waarover het verhaal beschikt in één keer voluit. En Philip Seymour Hoffman –dit is zijn laatste film voor hij stierf- is de perfecte man om die krachtdadige droefenis te incarneren. Zijn baritonstem bromde trouwens nooit zo mooi als hier.

Door die beklijving, en de daarrond cirkelende ideeën, wordt A Most Wanted Man misschien wel de sterkste film uit Corbijns oeuvre. Zijn debuut, Control, over Joy Division-frontman Ian Curtis en zijn drugverslaving, werd, alle elastische danspasjes bij de straffe vertolking van Curtis ten spijt, te veel in het gareel van de biografie gehouden. Corbijns tweede worp, The American, met George Clooney in de hoofdrol, was als thriller dan weer niet opwindend of intellectueel prikkelend genoeg om te kunnen overtuigen. Het ingewikkelde verhaal van Le Carré daarentegen laat zich perfect vertellen in de uitgekiende beelden waarmee Corbijn eerder zijn Magnumfoto’s en zijn videoclips voor onder andere Metallica, U2 en Arcade Fire maakte. In 2015 komt een nieuwe Le Carré-verfilming in de zalen, de Britse regisseuse Susanna White adapteert dan Our Kind of Traitor voor het witte doek. Het is afwachten wat zij doet, maar wie de regisseur ook is en waar hij/zij ook vandaan komt, voorlopig lijkt de naam John le Carré op het filmaffiche altijd garant te staan voor kwaliteitscinema. A Most Wanted Man is een uitdagende, tot denken uitnodigende én pakkende film: een lofrede aan de kracht van het steeds verder wijkende raadsel.

FILMCREDITS     Regie: Anton Corbijn     Scenario: Andrew Bovell, naar John le Carré    Met: Philip Seymour Hoffman, Willem Dafoe, Rachel McAdams, Homayoun Ershadi     Fotografie: Benoît Delhomme     Muziek: Herbert Grönemeyer

Tags: , , , , , , , , ,


About the Author


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885