700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Reviews A pigeon sat on a branch

Published on mei 12th, 2015 | by Yannick Schandené

0

A Pigeon Sat On A Branch Reflecting On Existence – Roy Andersson

Een nieuwe film van Roy Andersson (72) is altijd een evenement. Net zoals zijn leeftijdsgenoot Terrence Malick neemt hij zijn tijd om zijn oeuvre vorm te geven (al mag dat eigenlijk niet meer gezegd worden over Malick, die in vijf jaar tijd evenveel films heeft gemaakt als in de overige veertig van zijn carrière, alsof de dood hem achterna zit).

Deze vijfde film in vier decennia is meteen ook de afsluiter van de living-trilogie, waarvan eerst Songs From The Second Floor in 2000 en als tweede You, The Living in 2007 verscheen. Zeven jaar later sluiten we de trilogie af met A Pigeon Sat On A Branch Reflecting On Existence, een referentie naar Jagers in de sneeuw van Pieter Bruegel de Oude. Eindelijk werden ook de cinematografische talenten van Roy Andersson gevierd dankzij een Gouden Leeuw in Venetië. Maar was het ook terecht?

In de introductie krijgen we tot driemaal toe te maken met de dood. Een man valt dood bij het ontkurken van een fles wijn, ondertussen zingt de vrouw leutig verder in de keuken. Een oude vrouw ligt op haar sterfbed, omringd door haar familie die het niet kan hebben dat ze zich vastklampt aan haar juwelen. “Mama, laat die juwelen los, je krijgt er nieuwe in de hemel,” roept een van de kinderen wanneer hij haar de zak probeert af te nemen. Ten slotte ligt er een onbekende man dood in een cafetaria. Om de stilte te doorbreken vraagt de kassierster: “wie wil een broodje garnalen en een biertje, er is al voor betaald”. Drie korte passages die meteen ook tonen waarvoor de cinema van Andersson staat: absurd en bijna felliniaans groteske situatieschetsen, een parodie op de Zweedse cultuur, en haarfijne cinematografie.

Na de introductie presenteert Andersson twee personages uit zijn universum: een duo feestartikelverkopers die niet bepaald vrolijk zijn. De ene is wat opvliegend en uitgeblust, de andere hoopvol maar lichtgeraakt en uiterst gevoelig. Ze zijn de rode draad in de film en eveneens de essentie van Roy Anderssons cinema. Hun vaak oncomfortabele momenten reflecteren de dagelijkse worsteling met zowel de allerkleinste momenten als de grandeur van het leven. De personages vergezellen ons in een opeenvolging van kaders waarin mensen geconfronteerd worden met hun eigen gedragingen en hun zijn. Zo is er de flamencodanseres die iets te dicht in de comfortzone van haar studenten komt, de zakenman die steeds te horen krijgt dat zijn meeting wordt verplaatst, of de oude man die de geschiedenis van een heel café in zich bergt. Steeds opnieuw weet Andersson ons aan het lachen te brengen met de personages, zonder ze te kleineren. Dit is precisiecinema.

A Pigeon Sat On A Branch Reflecting On Existence sluit de trilogie mooi af en bezorgt ons een mooie collectie van beelden, momenten en scènes die we elk apart kunnen bekijken of in één geheel. Soms ervaar je Andersson meer als een schilder, die kleine portretten van de mensheid in vol verval tekent. De puurheid waarmee de beelden op je af komen maakt dat zelfs op zijn leeftijd Roy Andersson nog steeds een onbevangen en ongekunstelde regisseur is.

Tags: , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885