700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Cinema The Oscars

Published on januari 23rd, 2015 | by Olivier Tytgat

0

Academy Awards 2015: verrassingen, missers en pronostiek

Een week geleden werden de nominaties voor de meest prestigieuze filmprijs, de Academy Awards 2015 – beter bekend als de Oscars – bekendgemaakt. Zoals altijd waren een paar keuzes erg voorspelbaar – Meryl Streep sleepte nog maar eens een nominatie binnen – en kwamen ook enkele nominaties uit de lucht gevallen. In dit artikel werpen we een blik op de grootste verrassingen en missers, en sluiten we af met een pronostiek.

Laten we beginnen met de verrassingen: eerst aan de beurt zijn de negen nominaties voor The Grand Budapest Hotel. Een pracht van een film, en Wes Andersons beste werk tot nu toe, maar ik had nooit verwacht er zoveel aandacht voor te zien. Welverdiend, dat wel, maar het blijft afwachten of de film die nominaties uiteindelijk zal kunnen verzilveren tegen die andere slokop, Birdman. De nominatie voor Robert Duvall als dementerende rechter in The Judge kwam ook uit het niets, en dat is volgens mij een minder goede keuze. Goed was hij wel, maar hij hoort zeker niet bij de beste vijf van het jaar. Dan had ik liever erkenning gezien voor Matthew Goodes prestatie in The Imitation Game.

Op naar de missers van de Academie. Elk jaar zijn er wel een paar keuzes die wat wenkbrauwen doen fronsen, maar deze keer waren er toch enkele flagrante vergissingen. De meest opvallende is het gebrek aan diversiteit in de genomineerden. Voor het eerst sinds de beginjaren van de Academie zijn er geen vrouwen of Afro-Amerikanen geselecteerd voor de grootste prijzen, hoewel Ava DuVernay, de regisseur van Selma – een biopic van Martin Luther King – toch wel een puike prestatie leverde. In de acteercategorie ontbreken dan weer Jake Gyllenhaal en David Oyelowo. Beiden kregen veel lof voor hun vertolking in respectievelijk Nightcrawler en Selma, maar blijkbaar smaakten deze nogal confronterende films – de ene gaat over de donkere kant van de Hollywoodpers, de andere over de Civil Rights Movement van de jaren 60 – de Academy minder. Een laatste ‘vergeten’ nominatie is The LEGO Movie voor beste animatiefilm. Veruit de beste van het jaar, en een troostprijs als ‘beste lied’ is onvoldoende. De Academy moest zich schamen.

Natuurlijk is geen enkel artikel over de Oscars compleet zonder een pronostiek, en ook ik zal er mij aan wagen. Wel zal ik enkel voor de belangrijkste categorieën een favoriet kiezen, en welke is er nu belangrijker dan de grote prijs, die voor de beste film? Dit jaar hebben we volgens mij een tweestrijd tussen Birdman en Boyhood, met als outsider The Imitation Game. De ene is een technisch meesterwerk, de andere een werk van lange adem, maar allebei steken ze met kop en schouders uit boven de rest. Toch zal Boyhood het volgens mij halen. Birdman is net iets te alternatief voor de Academy, en dat geeft Boyhood het overwicht. De prijs voor beste regisseur zal dan wel weer naar Birdman gaan. Alejandro Iñárritu heeft een film als geen ander gemaakt, en bracht het allerbeste uit zijn cast naar boven. Richard Linklater en Wes Anderson maken ook kans, maar zullen toch de duimen moeten leggen voor de Mexicaan.

Over Birdman gesproken, Michael Keaton was voor mij de beste acteur van het jaar. Zijn prestatie raakte alle juiste tonen, hij liep over van présence en subtiliteit, en stuwde de film naar een hoger niveau. De Oscar meer dan waardig, tenzij Cumberbatch nog roet in het eten gooit. Hoewel de prijs voor beste film er denk ik niet inzit, zal The Imitation Game niet met lege handen naar huis gaan, dankzij Benedict Cumberbatch. Zijn vertolking van de onbezongen oorlogsheld Alan Turing was ronduit briljant. De beste performance van het jaar, met Michael Keaton als close second.

Van de genomineerden voor de vrouwelijke hoofdrol heb ik er nog maar één gezien, en dat is Rosamund Pike in Gone Girl – de enige nominatie voor de prent van David Fincher trouwens. Hierover een oordeel vellen zou dus maar vreemd zijn.

Over naar de bijrollen: bij de acteurs is er maar één keuze mogelijk, en dat is J.K. Simmons als Fletcher in Whiplash. Hij staat bekend als de bulderende baas van Peter Parker in de Spidermanfilms, maar toont zich hier van een hoger kaliber. Hij verslond de rol, en zal dus hopelijk ook dat felbegeerde gouden beeldje in ontvangst nemen. Keira Knightley verdient voor haar subtiele performance in The Imitation Game volgens mij de prijs voor beste actrice in een bijrol. Ze wierp haar reputatie van eye candy in de Pirates-reeks van zich af, en toonde dat ze wel degelijk een hoop talent heeft.

Zoals ik al eerder vermeldde, miste ik The LEGO Movie bij de categorie voor beste animatie. Had deze ertussen gestaan, dan was de keuze erg simpel geweest. Nu knokken How to Train Your Dragon 2 en The Tale of the Princess Kaguya echter om de prijs, met mijn voorkeur voor de tweede. De nominatie voor de Japanse prent van Studio Ghibli – van onder andere The Wind Rises en het bekroonde Spirited Away – kwam als een verrassing, en deze charmante film verdient het zeker om te winnen.

De techniek die achter het afgewerkte product schuilt blijft dikwijls onbesproken, maar als mensen spreken over Birdman, gaat het niet enkel over het acteerwerk of de muziek, maar vaak ook over de cinematografie, die de film één lange shot doet lijken. Een revolutionaire filmtechniek tot in de perfectie uitgevoerd, en dat allemaal te danken aan Emmanuel Lubezki, die zijn tegenstanders in het stof doet bijten.

Nog een prijs voor mensen achter de schermen is die voor de visuele effecten, en welke film was indrukwekkender, grootser en ambitieuzer op dit vlak dan Interstellar? Christopher Nolan schenkt in al zijn films veel aandacht aan het spektakel, en probeert steeds te zorgen dat het publiek de reis zelf lijkt mee te maken en er middenin lijkt te staan. In geen enkele van zijn eerdere werken lukte hem dit beter dan in dit sci-fi epos. De ruimte heeft er nog nooit zo prachtig en toch zo bedreigend uitgezien.

Een film mag nog de mooiste beelden hebben of het scherpste camerawerk, het werk is nooit volledig af zonder goede muziek. Alexandre Desplat heeft dit jaar twee nominaties, zowel voor The Grand Budapest Hotel als The Imitation Game, en in die tweede ondersteunt de soundtrack perfect wat je ziet op het scherm. De muziek versterkt elke emotie, ze geeft een zeker ritme aan de film, en ze staat net zo goed op zichzelf, als ondersteuning van de film. Een prachtige compositie, en zeker een Oscar waardig.

We zijn het voorbije jaar verwend geweest met een stapel prachtige films, waarvan er maar enkele kans maken op de grote prijzen. Wat zijn volgens jullie de grootste verrassingen, of de grootste missers? De prijzen zullen worden uitgereikt op 22 februari in het Dolby Theater in hartje Hollywood.

Tags: , , , , , , , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885