700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Reviews Arabian Nights

Published on november 12th, 2015 | by Bavo Blanckaert

0

Arabian Nights: Volume 1, The Restless One – Miguel Gomes

Het is nog te vroeg om het in totaal zes uur durende As Mil e Uma Noites (de Engelstalige titel is Arabian Nights) van de Portugese cineast Miguel Gomes in zijn geheel te beoordelen, maar het eerste volume van wat zich uiteindelijk als een trilogie zal presenteren, slaat in als een bom. O Inquieto (The Restless One), de eerste twee uur van Gomes’ franke en vrije bewerking van De Vertellingen van Duizend-en-een-nacht, is cinema van het prachtigste soort. Gomes slaagt er namelijk in om poëzie en brandend actueel engagement aan elkaar te koppelen. As Mil e Uma Noites is een wildgroei van verbluffend inventief vertelde verhalen die zich om de huidige economische crisis als centraal thema slingeren. Voor de structuur speelde Gomes leentjebuur bij de Arabische tekstoverlevering met dezelfde naam, waarin Sheherazade aan haar bittere echtgenoot, de koning Shahriaar, elke nacht een onafgewerkt verhaal uit de doeken doet. Shahriaar is telkens zo naar het vervolg ervan benieuwd dat hij haar duizend-en-een-nachten niet doodt, ook al heeft hij zich na het overspel van zijn eerste vrouw voorgenomen elke dag een nieuwe maagd te trouwen die hij als de nacht valt weer om het leven brengt. Er duiken bij wijze van knipoog kamelen, maagden en een tovenaar in Gomes’ As Mil e Uma Noites op, maar voorts is de film stevig in onze sociaaleconomische werkelijkheid verankerd. Wat de regisseur bovenal uit de brontekst puurt is de gedachte dat het vertellen van verhalen een oerkracht is die niet alleen de branie van de menselijke vindingrijkheid tentoonspreidt, maar die ook helpt om ervaringen en gebeurtenissen te bewaren en te begrijpen.

Het verteltalent van Miguel Gomes springt vooral in het oog door het brede gamma aan stemmingen die in zijn verhalenreeks aan bod komen. As Mil e Uma Noites 1: O Inquieto begint als een polyfone documentaire, weeft daar een  pseudo-autobiografisch stukje tussen dat naar de genealogie van de film hint, transformeert dan tot een met veel galgenhumor vertelde farce over monetaire politiek, een romantisch sprookje met Brechtiaanse allures dat eveneens aan de cinema van Wes Anderson doet denken, een Jonas/Pinokkio-parodie en een serie rauwe getuigenissen over werkloosheid en de gevolgen daarvan op de individuele levens van mensen. Dat Miguel Gomes een wonderlijke dramatische hinkstapspringer is, bewees hij eerder al met het knappe Tabu, de film waarmee hij in 2012 internationaal doorbrak. Ook Tabu viel op door veelstemmigheid: de film was tegelijkertijd slim intertekstueel (hij verwees naar Tabu: A Story of the South Seas van F.W. Murnau uit 1931), experimenteel (de geluidsband en de beelden kwamen uit een andere verhaaltijd), concreet-politiek (de film ging over het koloniale verleden van Portugal) en universeel-emotioneel (Tabu stelde beklijvende vragen over liefde en gemis). Zo radicaal als in As Mil e Uma Noites is hij nog niet geweest. Het kijkplezier bestaat er deels uit dat je nooit weet welke richting de film de volgende paar minuten uit zal gaan, terwijl de koerswijzigingen nooit afbreuk doen aan de consistentie van de film. Het afdwalen, verspringen en verwarren maken al vanaf het begin deel uit van het plan.

Dat maakt van As Mil e Uma Noites niet zomaar een film, maar een bruisend filmevenement. Gomes toont niet alleen wat hij in zijn mars heeft; in een en dezelfde omhaal etaleert hij wat cinema zoal kan. Naast alle vormelijke bravoure is de film ook een subliem tijdsdocument over de staat van de mens in tijden van staatsschulden, radicale besparingen, wanbeleid, naakte ontslagen, armoede, … Veel van de verhalen uit As Mil e Uma Noites werden op straat gesprokkeld. Miguel Gomes trok samen met de Portugese journaliste Maria José Oliveira op onderzoek uit en vroeg aan mensen om over hun eigen ervaringen te vertellen. Die verhalen zitten niet alleen in de film, je kunt ze ook integraal op de site van de film lezen. Dat maakt van de filmsite allesbehalve een holle promotool, maar een op zichzelf staand kunstwerkje dat de filmverhalen in nog een nieuw perspectief plaatst. Binnenkort giet de Brusselse bioscoop Galeries die verhalen bovendien in een tentoonstelling. Houd het in de gaten! Het interdisciplinaire karakter doet aan andere grote filmprojecten denken, zoals Jean-Luc Godards Histoire(s) du Cinéma (1998-2008) en Peter Greenaways The Tulse Luper Suitcases (2003-2005), maar As Mil e Uma Noites is een pak toegankelijker. Misschien is dat ook de kracht van de film: in al zijn grilligheid weet hij direct te raken, te betoveren en te informeren. Zouden we durven zeggen dat Gomes ons er een nieuwe manier mee aanbiedt om over de wereld te communiceren? As Mil e Uma Noites gaat over ons, over vandaag, over zowel de internationale politiek als over dat wat zich op microniveau in en tussen de mensen afspeelt. Maar hij doet dat via spel, verwondering en verdraaiing. Daarmee heft Miguel Gomes de traditionele vormen van berichtgeving over de werkelijkheid op. Dat alleen al verdient alle hulde.

Meer weten? Neem zeker een kijkje op de website van de film.

Tags: , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885