займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Reviews BANDE-DE-FILLES

Published on juli 15th, 2015 | by Yannick Schandené

0

Bande de Filles – Céline Sciamma

Bande de Filles opent met een groep meisjes die net een Amerikaanse voetbalmatch achter de rug hebben. De energie zindert nog in hun lijven na terwijl ze enthousiast door de straten van de Parijse banlieue dwalen. Hun geklets weerklinkt door de wijk, daarna wordt het stil: de meisjesgroep passeert enkele jongeren. De blikken verstarren en de film toont meteen de plaats die deze meisjes in de Franse banlieues bekleden. Het is een ijzersterke openingsscène die je meteen middenin de realiteit van deze meisjesbende katapulteert.

Marieme is de nieuwkomer in een groep van vier meisjes. Ze vullen hun dagen door in de winkelstraten van Parijs rond te hangen, andere stadsbendes uit te dagen en uit te jouwen, en af en toe draait het op een vechtpartij uit. Losgezongen van school en van haar gezin zal Marieme -haar groepsalias is Vic- haar jeugd binnen deze meisjesgroep beleven. Ze worden verliefd, dansen, vechten, drinken en begaan stommiteiten.

Bande De Filles had op een allegaartje van scheefgetrokken clichés of op een moraliserend uit de hoogte doen kunnen uitdraaien, maar doet dat helemaal niet. Céline Sciamma regisseerde al eerder sterke drama’s rond jongeren en ingewikkelde thema’s, denk maar aan Tomboy, over een tienjarige die met sekse en gender worstelt, en slaagt ook hier om alle subtiliteiten van meisjes in de banlieues haarfijn vast te leggen.

In een uitstekende vertelling weet Sciamma ons mee te sleuren in het alledaagse leven van de vier dames. Geen overgedramatiseerde momenten, maar veel tederheid, vriendschap en spanning. De hotelkamerscènes tussen de vier meisjes behoren tot de hoogtepunten van de film. Op geen enkel ogenblik voelt de mise-en-scène goedkoop aan, we zien hier de kommer en kwel van meisjes van vlees en bloed. De film wordt sporadisch onderbroken door een zwart scherm, waarna we getuige zijn van een evolutie in Mariemes leven. Zo zien we haar leven nadat ze met haar vriendinnen gebroken heeft. De toon van film verandert en het verhaal wordt grimmiger, de kinderlijke naïviteit ruimt plaats voor de gevolgen van haar jeugddaden. En dan hebben we nóg een evolutie te goed.

Niet vaak zien we een coming of agefilm een tweesprong maken die zo geslaagd is. Er zit geen absolute waarheid in de film verborgen. We zijn eerder getuigen van een tranche de vie: ruw, onbezonnen en menselijk gespeeld door heel getalenteerde dames. Franse cinéma die ervoor kiest om geen intellectueel discours te houden over de banlieues, maar om je gewoon via de camerabewegingen van Sciamma mee te laten kijken en er je eigen mening over te laten vormen. Er was het politieke La Haine van Kassovitz, het poëtische en ritmische L’esquive van Kechiche en nu is er het menselijke Bande De Filles van Sciamma.

Tags: , ,


About the Author


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885