700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Reviews Black film

Published on december 22nd, 2015 | by Sophia Van Keer

0

Black – Adil El Arbi & Bilall Fallah

Onder luid applaus en met een krop in de keel verlaat ik de zaal. Een staande ovatie na een filmvertoning, dat maak je niet elke dag mee. Het was dan ook uitkijken naar de tweede langspeelfilm van Adil El Arbi en Bilall Fallah na het succes van Image. Dankzij de reeds vroeg gecreëerde hype gingen al meer dan 100.000 Belgen Black bekijken. Het is dan ook een topper! Een film die doet nadenken en je beeld na beeld blijft boeien.

Back To Black

Van puberende jongeren is bekend dat ze in uitzonderlijke gevallen op het slechte pad kunnen belanden. Ouders zijn vaak afwezig of druk bezig met hun job. Ze hebben niet altijd in de gaten dat hun zoon of dochter kattenkwaad uithaalt, zich aansluit bij een bende en daarna in een negatieve spiraal terechtkomt. In het geval van Mavela en Marwan zijn de gevolgen niet te overzien. Twee verloren zielen vinden elkaar in uiterst onmogelijke en absurde omstandigheden. Black schetst een portret van de Brusselse stadsbendes en kan door de romantische plot gemakkelijk omschreven worden als een verhaal à la ‘Romeo en Julia’. Toch is Black complexer dan dat. Deze Romeo en Julia moeten wel op zeer gruwelijke wijze boeten voor hun gevoelens.

Elk element versterkt de melancholie en machteloosheid die sterk aanwezig zijn. Niet het minst de soundtrack met de krachtige cover van Back To Black door Oscar And The Wolf. Een nummer waarvan je de tekst om kan buigen naar de context van dit verhaal. Een geslaagde herinterpretatie. Het scenario gebaseerd op de roman van Dirk Bracke vormt de basis. Bracke raakt wel vaker controversiële thema’s aan.

De titel en het nummer van Amy Winehouse symboliseren de donkere rauwe realiteit van het leven in zo’n stadsbende. Veel van deze bendes bestaan uit jongeren van Marokkaanse of Afrikaanse origine. Black verwijst dus zowel naar de achtergrond van deze bendeleden als naar één van de bendes uit de film: Black Bronx.

Vrouwenrechten

Hoewel Adil en Bilall met deze film duidelijk hulde wilden brengen aan hun favoriete regisseurs Spike Lee en Martin Scorsese, is de film meer geworden dan het zoveelste drama vol actie en geweld. Het regisseursduo heeft met zijn eigentijdse, vlotte stijl zijn stempel gedrukt op deze verfilming. Hun keuze om het verhaal te vertellen vanuit het standpunt van het vrouwelijke hoofdpersonage is briljant. Wetende dat Martha Canga Antonio en haar collega-acteurs nooit een professionele acteursopleiding hebben gevolgd, levert deze cast een topprestatie. Via het castingbureau Hakuna werden jongeren van de straat geplukt en geselecteerd voor de audities. Het feit dat de Vlaamse Coen-brothers geen gebruik maken van bekende koppen, maar van echte jongeren met een Marokkaanse of Afrikaanse achtergrond, verhoogt enkel de geloofwaardigheid. Net omdat vrouwen gebruikt worden als object binnen de machocultuur van de bendes, komen de beelden harder aan. Gewelddadige scènes, daar kijkt niemand meer van op, maar een groepsverkrachting? Die kan je niet zomaar negeren… In Black worden machtsmisbruik en verkrachting aangeklaagd.

Gang rape 

Die verdomde gang rape moet jongeren en volwassenen doen inzien dat deel uitmaken van een stadsbende niets te maken heeft met het uithalen van kattenkwaad. De bendes plegen criminele feiten. Als er dus één scène is die je hiervan kan overtuigen, is het deze wel. Als puber ben je op zoek naar je eigen identiteit. Lid zijn van een bende kan je meer zelfvertrouwen geven, maar de onderhuidse spanning die er constant heerst door de wantrouwigheid en vetes onder de verschillende bendes, is ondraaglijk. Om nog maar te zwijgen over de manier waarop vrouwen behandeld worden. De groepsverkrachting is confronterend, maar ook broodnodig om een boodschap mee te geven. De scène is zo realistisch in beeld gebracht dat je er helemaal stil van wordt. De douchescène die erop volgt is zowaar nog harder. Mavela zou zo gemakkelijk als slachtoffer kunnen afgeschilderd worden, maar gelukkig gaan El Arbi en Fallah een stapje verder. Het vrouwelijke hoofdpersonage komt tot inkeer en besluit wraak te nemen. Ze is de heldin van het verhaal.

Brussel

Black kan je ook als een portret beschouwen van de stad Brussel. De stadsbendes maken nu eenmaal deel uit van een wereldstad. We herkennen locaties zoals het station Brussel-Noord en enkele straten in Molenbeek. Toch ligt de sterkte van de film in het feit dat dit verhaal zich in eender welke wereldstad zou kunnen afspelen. New York, Chicago, Tokyo … Criminaliteit in de grote stad? Het klinkt herkenbaar. Dat maakt van Black naast een unicum in de Belgische cinema, ook een internationale topper met een universeel thema. Net als de negatieve beeldvorming rond allochtonen in de media in Image, is ook de reële aanwezigheid van bendes een verhaal dat moest verteld worden. Het verbaast dan ook niemand dat deze film al talrijke prijzen heeft gewonnen op internationaal niveau. Frankrijk toonde al interesse in het script, maar ook Hollywood lonkt. Een jongensdroom gaat in vervulling voor Adil El Arbi en Bilall Fallah. Hoeveel potten zullen deze goudhaantjes breken in het buitenland?

Tags: , , , , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885