700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Interviews Bram De Looze zw

Published on januari 5th, 2015 | by Maarten Luyten

0

Bram De Looze – interview

U hebt wellicht nog niet over hem gehoord. Lang zal dat evenwel niet meer duren, want hij is aan een opmars bezig. Over wie heb ik het? Bram De Looze. Amper 23 is de jazzpianist uit Knokke-Heist, die opleidingen volgde aan het Lemmensinstituut in Leuven en het Artesis conservatorium in Antwerpen. ‘En New York,’ weet hij daar aan toe te voegen. Via een beurs kon hij in 2012-2013 studeren aan de New School For Jazz and Contemporary Music. Naast de bands LABtrio, Dre Hocevar Trio en De Looze/Machtel/De Waele heeft hij er nu een nieuw project bij: Septych, een zevenkoppig ensemble met Robin Verheyen, Bo Van der Werf, Lester St. Louis, Daniel Levin, Flin Van Hemmen en Gebhard Ullmann.

De korte tournee van Septych – slechts zes voorstellingen, waar ze nog vlug de opname van een album tussen persten – eindigt in de ietwat barokke zaal van Rataplan, Antwerpen. Een van de managers laat me weten dat ik misschien wat zal moeten aandringen, ‘Bram verkoopt zichzelf niet graag. Soms moet je hem werkelijk naar de journalist sleuren.’ Van enige gêne is niet veel te merken – hij is sympathiek, openhartig en veel vragen hoef ik niet te stellen – maar dat zelfmarketing voor De Looze hoogstens in de marge staat, is duidelijk. Wanneer hij wat gaat eten voor zijn laatste optreden – haast letterlijk tussen de soep en de patatten – zegt hij: ‘Zullen we het interview anders nu doen?’ ‘Wil je niet eerst eten?’ ‘Neen, laten we eraan beginnen, dan zijn we ervan af.’ ‘West-Vlaamse humor,’ voegt zijn manager daar verontschuldigend aan toe.

Septych is geen klassiek jazzensemble. De muziek kan omschreven worden als jazzimprovisatie met invloed vanuit contemporaine klassieke muziek. Dat is niet de enige reden waarom Septych een bijzonder geval is. De opstelling bestaat namelijk uit een piano, drums, drie blazers en twee cello’s. ‘Ik speelde al met het idee om een project met een grotere groep op poten te zetten. Ik had geen zin meer in een typische triosetting, waar ik al te veel in speel. Daarom koos ik voor twee cello’s in plaats van een contrabas. Daarop volgde het plan om drie blazers te nemen met enkel saxofoon in plaats van trompetten. Op die manier blijft het geluid in het middenregister.’

Bovendien zijn de leden van Septych geen groentjes. Van der Werf, Ullmann, Verheyen, Van Hemmen… stuk voor stuk zijn het kleppers uit de internationale jazz scene. Hoe heb je die bende samen gekregen?

DE LOOZE: Via via, eigenlijk. Zo gaat dat altijd.

Via New York?

DE LOOZE: New York is inderdaad een kleine springplank geweest. En een fantastische ervaring. Daar heb ik Lester St. Louis op een workshop ontmoet en ik heb hem meteen voorgesteld om in een grotere bende te spelen. In New York heb ik ook heel wat sessies gespeeld met Daniel Levin en Robin en Flin, de drummer. Met Robin heb ik trouwens een andere connectie dan met de rest. Ik ken hem al langer en heb reeds in 2011 met hem samen gespeeld. Net daarom vond ik het leuk om Bo Van der Werf en Gebhard Ullmann er bij te hebben, met wie ik nog niet vaak had gespeeld. Op die manier komen er nieuwe invalshoeken bij kijken. Maar inmiddels hebben we elkaar al beter leren kennen.

Ervaar je deze groep als een opstap?

DE LOOZE: Natuurlijk. Al is het niet mijn bedoeling hier meer bekendheid mee te verwerven. Om eerlijk te zijn heb ik dat zelfs liever niet. Ik heb deze muzikanten ook louter gevraagd omwille van hun ervaring met improvisatie of omwille van de fenomenale concentratie die iemand als Flin heeft.

Jazzimprovisatie en contemporaine klassieke muziek: het is eens wat anders. Hoe ben je op dat genre gekomen?

DE LOOZE: Mijn eigen achtergrond ligt voornamelijk in zuivere jazz. Beetje bij beetje ben ik naar meer abstracte dingen beginnen luisteren. Zo was ik bijvoorbeeld op vroege leeftijd geïntrigeerd door Tristano of Andrew Hill. Toen ik veertien, vijftien was, begreep ik daar nog niets van, maar ik vond het wel boeiend. Ik probeerde die muziek steeds meer te beluisteren en te voelen wat die muzikanten deden om het dan zelf uit te proberen. Via de mensen die me omringen heb ik dit genre steeds meer ontdekt. In België heb ik fantastische muzikanten ontmoet met wie ik samen speelde en ook de leden van deze band hebben me heel wat bijgeleerd. Zo heeft Lester me in New York de wereld van moderne klassieke muziek laten ontdekken. Geleidelijk aan krijg je meer bagage, een muzikale taal. Maar mijn evolutie richting deze muziek was nooit een expliciete keuze. Het is eerder vanzelf gekomen. Ik speel trouwens nog altijd graag jazz standards maar wil me daar niet tot beperken. Ik wissel graag af.

Septych groepsfoto2

De nummers van Septych draaien voor een groot deel rond improvisatie. Hoe zijn die composities tot stand gekomen?

DE LOOZE: De nummers zijn in feite puur achter de piano bedacht. Door thuis te improviseren vond ik bijvoorbeeld iets dat ik bleef herhalen. Daaruit ontstond een thematische kern, een idee dat ik verder ontwikkelde. Op die manier werkte ik composities uit die informatie geven over hoe er geïmproviseerd kan worden. Soms ging ik ook andersom te werk. In plaats van één idee op de piano uit te werken om vervolgens voor de hele band te orkestreren, werkte ik van meet af aan een compositie uit voor een zevenkoppige band. Op die manier kan je voor elk instrument een rol uitdenken. Sommige nummers zijn werkelijk ontworpen, designed. Zo heb ik bijvoorbeeld drie secties ontworpen waarbij elke sectie één idee representeert en aangeeft in welke richting het moet evolueren. Een voorbeeld is het nummer ‘Xenolith.’ Een xenoliet is een groot stuk gesteente waar kleinere gesteenten in zitten, die daar duizenden jaren zitten. Je hebt dus een steen in een gesteente. Dat weetje heb ik gekoppeld aan de idee dat je bij improvisatie één concept hebt dat je tot het uiterste ontwikkelt. Je start met dat idee en diept het uit, verkleint het tot je weer bij datzelfde idee uitkomt. Zoals in een xenoliet, dus. De nummers zijn bijgevolg mengelingen van abstracte ideeën die niet noodzakelijk samen gespeeld moeten worden. Iedereen kan iets anders spelen en in één set lopen verschillende ideeën vaak dwars door elkaar. Die mindset is radicaal anders dan in klassieke jazz.

Leidt dat soms niet tot verwarring?

DE LOOZE: Natuurlijk is het iedere dag zoeken. Dat is ook het gevaarlijke aan een septet: improviseren is al moeilijk met drie man, laat staan met zeven. We spelen nu ook nog maar tien dagen samen. Voordien samenkomen was moeilijk omdat iedereen in het buitenland zat. Natuurlijk hebben we wel onderlinge connecties en hebben we al eerder samen gespeeld. Daarnaast kunnen we tijdens de repetities, het soundchecken of de maaltijden altijd discussiëren over wat er op het vorige optreden gebeurd is. Maar tijdens de set zelf gaat er meestal niets mis omdat iedereen een sterk opvangnet heeft. Het is natuurlijk gevaarlijk om over improvisatiemuziek te zeggen dat er zogezegd niets fout kan lopen. Je voelt het wel wanneer iets niet goed zit. Dat gevoel heb ik echter weinig gehad met deze tournee.

Jullie spelen nog maar tien dagen samen. Is dat niet wat krap?

DE LOOZE: We zaten inderdaad in tijdsnood. Sommige nummers heb ik zelfs niet kunnen uitproberen omdat er te weinig tijd was.

En toch staat Septych er.

DE LOOZE: Omdat het stuk voor stuk muzikaal zeer gevoelige mensen zijn die niemand veroordelen. Iedereen aanvaardt elkaar en probeert samen te werken. Soms ontstaan er wel meningsverschillen, maar de band groeit steeds meer naar een centrum toe. Dat viel al na één week op: iedereen kan zich snel aan de groep aanpassen. Ook het vertrouwen is bij iedereen erg groot.

Dan komt Flin Van Hemmen erbij, hij heeft een kom soep vast.

VAN HEMMEN: Maar waar het eigenlijk om draait, is dat we voor elkaar zorgen.

Met een brede grijns geeft hij de kom soep aan Bram.

DE LOOZE: (lacht) Merci. Zoals je ziet, het zijn de beste gasten. Een fantastische band.

Dan zal ik je in de verzorgende armen van Van Hemmen laten. Smakelijk.

Tags: , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885