займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
CD Reviews cavalera-conspiracy

Published on november 12th, 2014 | by Lars Van Densen

0

Cavalera Conspiracy – Pandemonium

Een oplawaai die niet voor iedereen weggelegd is.

Max Cavalera moet zowat de hardest working frontman in metal zijn. De Braziliaanse snarendrijver en brulboei, bekend van Sepultura en Soulfly, levert alweer de derde plaat van Cavalera Conspiracy af. Zijn tweede plaat van het jaar tevens, als we het debuut van metal-supergroep Killer Be Killed meetellen. Met Pandemonium levert hij een extreem snedige en harde plaat af.

De opening van het album is traag. Er weerklinken vage explosies en geweerschoten, gemengd met wat klinkt als propagandaslogans. Tot de drums invallen, de gitaar begint te snerpen en de geluidsmuur wordt opgetrokken. Babylonian Pandemonium zet meteen de toon voor de eerste helft van het album: de beat loopt in de pas maar komt steeds sneller opzetten, de diepe riffs van Max Cavalera geven je amper ademruimte, en broederlief Igor Cavalera op drums en Nate Newton (Converge) op basgitaar zorgen voor een sound die past bij de titel van de plaat. Pas in het tweede nummer (Bonzai Kamikazee) komt de snerpende leadgitaar van Marc Rizzo (Soulfly, Ill Niño) écht opzetten, en die blijft je ook nadien als een dolle achtervolgen. Af en toe wordt er ruimte gemaakt voor een korte groove of een subtielere intro, die door het hoge tempo des te meer opvallen. Apex Predator valt op door zijn slome openingsgroove, en net wanneer je denkt een moment respijt te krijgen, krijg je verbeten riffs op je afgevuurd. Andere nummers gunnen je helemaal geen rust: Cramunhao en Father of Hate blijven gewoon doorknallen zonder af te remmen.

Het album sluit af met een trio nummers dat enigszins afwijkt van de rest van het album. In The Crucible laat bassist Nate Newton horen dat hij ook vocaal zijn mannetje kan staan, niet vanzelfsprekend tegenover Max Cavalera himself. Deus Ex Machina is dan weer iets meer gestructureerd dan de rest van het album: de gitaarsolo’s klinken melodieuzer en staan in contrast met de loodzware mix van (bass)riffs en drums op de achtergrond, zonder de confrontatie op te zoeken. Afsluiter Porra is helemaal een buitenbeentje: zes minuten lang meandert het tussen de tribal-invloeden van de Cavalerabroers en de flamencoachtergrond van Marc Rizzo, ideaal om de kalmte terug te vinden na een plaat vol agressie.

De hele plaat ademt de typische Max Cavalera-sfeer uit: hard, agressief, furieus. Maar zelfs voor hem is dit een uitzonderlijk snelle plaat: Igor Cavalera toont zich op zijn meest rechttoe rechtaan, de geluidsmix lijkt verzorgd te zijn in een op hol geslagen betonmixer, en Max Cavalera gromt dieper dan ooit. Combineer het met enkele meesterlijke riffs, loeiende gitaarlijnen die steeds weer in confrontatie gaan met de solide basis van bass en drums en je bekomt het eindresultaat: een heerlijke plaat voor de fijnproevers van het genre.

Tags: , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885