700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Strips De tand des tijds

Published on april 16th, 2015 | by Thomas Andries

0

De tand des tijds – Ype Driessen

De fotostrip laat zijn tanden zien

Ik doorblader YPE: De Tand des Tijds en het wordt me direct duidelijk waarom de fotonovelle zo’n onpopulair medium is. De vervreemding die de tekening bij een reguliere strip met zich mee brengt, verdwijnt grotendeels. De afstand tussen de kunst en de consument is gewoonweg te klein. Toch wacht de fotostrip mogelijk een grote revival.

Baby daddy drama

Denken we terug aan het rotslechte drama in Joepie of aan de sensibiliseringsstrip Laura over tienerzwangerschappen, dan zien we ook een lijn in de inhoud van de boekjes. Om het met het voorbeeld van de Grease fotostrip in mijn archief uit te leggen: zij wil hem, hij wil haar, drama, romantiek.

Ook YPE haalt als voornaamste thema relaties aan, namelijk die van schrijver en hoofdrolspeler Ype Driessen. Ouders, vrienden en zijn jonge boyfriend komen aan bod in deze autobiografische vertellingen. Nu zit daarin misschien de sterkte en aantrekkingskracht van het medium, toegepast op deze situaties: het is “echt”. Alles is in scène gezet, maar wordt door foto’s toch reëel. Een foto telt als bewijs, een tekening zelden.

Meer dan duizend woorden

We zullen ons dus gemakkelijk vereenzelvigen met personages/personen uit de fotonovelle. Dat is al één reden waarom iemand nog de moeite zou doen ze te maken. Nederlanders zullen Ype Driessen beter kennen dan wij. Al jaren verschijnen zijn stripjes daar. Hij is geleerd, maar ijdel. Waarom zou je anders niet alleen autobiografisch werken, maar ook jezelf als voornaamste fotomodel gebruiken? Zo creëert Driessen langzamerhand wel een sterrencultus en werd hij zelf als heruitvinder van het medium fotostrip gelauwerd (hij gebruikt ook @fotostrips als twitternaam).

Veel mensen zullen Ypes avonturen trouw als een soap volgen, maar hij heeft ondertussen ook de hand in een aantal publicaties. Meest opmerkelijk is hier De Uitgeverij, een reeks die zich afspeelt in de kantoren van – u raadt het wel – een stripuitgeverij. Over het metagehalte van dit werk lopen de meningen uiteen. Toch ligt hierin, in tijden van graphic novels, de toekomst van de fotostrip.

Als het medium verder groeit, zal het moeten teren op onderwerpen die erg kort op de bal spelen en waarmee een doelpubliek zich kan identificeren. Gemaakt met mensen die er zo natuurlijk mogelijk uitzien in hun scènes en wanneer het kan op locatie. Of deze toekomst in print zal zijn, is te betwijfelen. Het internet leent zich, met zijn snelheid en gigantische ruimte, als ideaal platform. Het web 2.0 kan ervoor zorgen dat de fotonovelle zich als een virus zal verspreiden.

Tags: ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885