700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Strips l'arabe du futur

Published on augustus 31st, 2015 | by Yannick Schandené

0

De zomer volgestript – deel 3

Wat is er fijner dan een boek meenemen op vakantie? Juist, een strip meenemen op vakantie! In de drie delen ‘de zomer volgestript’, presenteert Meerkat Magazine een selectie  strips waarmee je je tijd in de schaduw van een palmboom kan doorbrengen. Hier volume 3. Veel leesplezier!

FUTURA

Bart, Théo en Chérine zijn drie avonturiers die in een gestolen militair schip de onbekende contreien van een exoplaneet ontdekken. Ze zijn nakomelingen van de mensheid, maar kennen niets meer van de geschiedenis van hun voorvaderen. De planeet kent vele gevaren.

In dit eerste deel van een nieuwe fantasyreeks krijgen we niet echt veel nieuws te zien. Het verhaal bewandelt al veel te vaak verkende paden. Steeds opnieuw moest ik denken aan het meesterlijke Aâma, dat zich eveneens op een bevreemdende planeet afspeelt, maar visueel en scenisch eel rijker is dan Futura. Voorzichtig zal ik deel twee in handen nemen, maar ik ben alvast niet overtuigd.

L’ARABE DU FUTUR 2

Riad Sattouf bracht in 2014 een van de beste strips van het jaar uit met L’Arabe Du Futur (ook vertaald naar het Nederlands), waarin hij zijn jeugd in Syrië op een luchtige en hilarische toon beschrijft. Hij deed dat nadat hij zich tot een sterke stem in de intelligent-humoristische strip had ontpopt met Pascal Brutal en La Vie Secrète des Jeunes. In een interview in Casemate zegt hij dat hij eerst als striptekenaar naam wou maken voordat hij bestempeld zou worden als Arabische striptekenaar.

Riad Sattouf is in dit tweede deel zes en gaat in een land in volle culturele revolutie naar het eerste schooljaar. De socialistische Islam viert hoogtij en het land bevindt zich in een complete omwenteling. Zijn vader is overtuigd van deze nieuwe vorm, maar zijn moeder van Franse afkomst begint de sedentaire gewoontes beu te worden. Ondertussen probeert Riad de schoolgewoontes van Syrië te begrijpen.

De ondertoon van deel twee blijft erg humoristisch en bevreemdend, al is het net iets minder sterk dan deel één. We volgen nog steeds met veel plezier de kijk van Riad, maar worden minder verrast door wat hij meemaakt. Alleen de laatste verhaallijn is sterk en aangrijpend. Het blijft een hoogvlieger, maar door de hoge verwachtingen schiet hij net iets te kort.

 

YALLAH BYE!

Een ander verhaal dat in het Midden-Oosten plaatsvindt, namelijk in Libië, is Yallah Bye. Dit is een waargebeurd verhaal. De striptekenaar vertelt over zijn familie die gedurende enkele weken gegijzeld werd tijdens bombardementen van Israel op het badplaatsje Tyr. De strip focust op de gevolgen voor pacifistische burgers van een militaire opdracht om Hezbollah uit te roeien.

Joseph Safieddine is niet aan zijn proefstuk toe als het over Libië gaat. Hij maakte reeds Lumières de Tyr en Je n’ai jamais connu la guerre, die eveneens een autobiografische inslag hebben. In Yallah Bye schetst hij een intelligent beeld van wat oorlog binnen stadsmuren teweegbrengt als je er zelf niet aan deelneemt, en hoe wij als Europeanen daarvan op de hoogte zijn. We volgen immers tegelijkertijd de familie in Tyr en de achtergebleven zoon in Frankrijk die koste wat kost informatie probeert te verkrijgen, wat haast onmogelijk blijkt te zijn. Het is aangrijpend en het verruimt de geest.

 

DE WEESKINDEREN 1

In een wereld waar de dieren nog spreken en de nachten eindeloos lang duren, leven twee weeskinderen waarvan het verleden vaag is. Tia en Fêne worden al sinds het begin der tijden door de dieren beschermd, maar zonder dat ze dat weten. Op een dag komt Tia in aanraking met een onbekende. Dat zet de wereld op zijn kop. Ze laat Fêne achter en gaat op zoek naar wat er zich werkelijk in het bos schuilhoudt.

De tekeningen van De Weeskinderen deden me meteen aan de grafische stijl van de eerste Rayman-games denken. Sprookjesachtig en mysterieus zetten ze meteen de juiste toon voor het verhaal dat ze willen vertellen. Helaas weet ik niet goed welke richting de strip wil uitgaan. Het tweede deel zal meer duiding moeten geven.

 

LEON LA CAME

Dit was een ontdekking voor me. Twee grote talenten van de strip- en animatiewereld -ze werkten samen voor Les Triplettes De Belvilles– maakten midden jaren 90 samen strips. De Crécy & Chomet stellen jullie Leon La Came voor, een honderdjarige man die nog heel wat te vertellen heeft.

Ik uitte enkele weken geleden al mijn waardering voor de tekenstijl van De Crécy in de review van La République Du Catch. Nu bevestig ik dat De Crécy, Chomet en hun stijlkompaan Manu Larcenet drie van de meest interessante Franse tekenaars zijn van de laatste twee decennia zijn. Ze mixen hun liefde voor zwarte humor met die voor akelige tekeningen en ongemakkelijke situaties. Leon La Came is daar een schoolvoorbeeld van.

In het eerste deel van Leon La Came krijgen we wansmakelijke personages voorgeschoteld die de elite van een zekere zakenwereld moeten voorstellen. Onze twee hoofdfiguren, Leon en zijn licht gehandicapte neef, hebben er nog de meest gewone trekken. De ene wordt door zijn kinderen misbruikt en de andere wordt in de rol van communicatieverantwoordelijke voor het bedrijf geduwd, maar doet niets anders dan zichzelf volschijten.

Bij Chomet en De Crécy is alles plastisch en soms wansmakelijk, maar toch blijf je verder lezen omdat het zo aanstekelijk goed is. Chomet en De Crécy, maar ook Larcenet, hebben een groot oeuvre waarnaar je kunt grijpen wanneer mooie weer je te veel wordt. Je kunt je er perfect in sombere tijden wentelen. De regenboog moet ook niet altijd fonkelen.

Prettige zomer nog!

Tags: , , , , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885