700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Reviews dheepan

Published on augustus 26th, 2015 | by Niels Snoek

0

Dheepan – Jacques Audiard

Knipperende lichtjes op een zwart scherm. Blauw, rood. Blauw, rood. Blauw, rood. Terwijl de lichtjes groeien, vragen we ons af waar we naar kijken. Is het een nachtelijk stadsgezicht? Een reddingsboei op zee? Dan worden, vlak onder de lichtjes, ineens de contouren van het norse gelaat van een man zichtbaar en blijken de lichtjes afkomstig te zijn van een belachelijke plastic strik die op zijn hoofd staat. De armen van de man zijn met nog meer van dezelfde strikken gevuld, evenals bellenblaaspistolen en schel keffende robothondjes. Bewoners van eender welke grootstad zijn welbekend met deze arme zielen die proberen om ludieke plastic troep aan dronken toeristen te slijten. Dan wordt het beeld van boven tot onder gevuld met de naam van de man, tevens de titel van de film.

In de handvol minuten die aan deze titelpresentatie vooraf gingen, zagen we hoe de Tamiltijger Dheepan de stoffelijke overschotten van zijn gevallen kameraden cremeerde op een open vlakte. Toen Dheepan naar de nog smeulende doodshoofden staarde, konden we van zijn gezicht aflezen dat hij niets liever wilde dan Sri Lanka ontvluchten. Die wens ging in vervulling toen hij samen met de jonge vrouw Yalina en het 10-jarige meisje Illayaal op een vluchtelingenboot naar Frankrijk werd gezet. Het drietal is aan de hand van hun gelijkenissen met foto’s op de paspoorten van overleden mensen omgevormd tot ‘gezin’. Na een korte periode als prullariaverkoper wordt Dheepan te werk gesteld als conciërge van een groot flatgebouw in een Parijse banlieue.

Dit jaar werd Dheepan op het filmfestival van Cannes bekroond met de Gouden Palm. Blijkbaar een controversiële winnaar, maar het is absoluut niet vreemd dat de vakjury zich geroepen zag om deze film te belonen met de hoogst haalbare eer van het festival. Dit is stevige, zelfverzekerde cinema met de grote C. Jacques Audiard is een brutale regisseur die er niet voor terugdeinst om binnen één film flink uit te pakken en een breed spectrum van stijlen en emoties te bewandelen. Dat is in Dheepan zeker weer het geval. Audiards zelfverzekerdheid vindt onder andere uiting in de gigantische koeienletters van de opening- en eindtitels, het schaamteloos laten staan van een totaal overbelicht beeld, stampende muziek, gratuite slow-motion en het herhaalde gebruik van een bijna abstract, poëtisch beeld van een olifant in de jungle.

Audiard houdt zich echter niet alleen maar bezig met het grote cinematische geschut, want Dheepan is in de eerste plaats een zeer humane en intieme film. De titel doet anders vermoeden, maar op aangenaam vertakkende wijze wordt er ook veel aandacht besteed aan de personages Yalina en Illayaal. Deze drie mensen moeten proberen mee te zwemmen met de stroming van een onbekende rivier met hun minimale kennis van de Franse taal als onbetrouwbaar drijfhout (de film is hoofdzakelijk in het Tamil gesproken). Hun nieuwe levens en daarbij horende ‘familieband’ verloopt met veel afstoten en aantrekken en dat levert veel prachtige scènes op. Het stilletjes ontroerende moment waarop Dheepan met een blik vol verlangen naar de schaduwen kijkt die de douchende Yalina op het plafond van zijn kamer werpt, is een mooi voorbeeld van pure cinema.

Audiard heeft in films als Un Prophète, Sur Mes Lèvres en De battre mon coeur s’est arrêté reeds bewezen dat hij als geen ander een gestileerd stukje ultraviolence kan brengen. Jammer genoeg rijst het spierballengerol in Dheepan potsierlijk de pan uit wanneer de hoofdpersoon als een soort Terminator tekeer gaat in de ghettoflat. Audiard en zijn mede-scenaristen Thomas Bidegain en Noé Debré willen ons met deze sequentie vermoedelijk vertellen dat je de Tamiltijger wel uit de oorlog kan halen, maar de oorlog niet uit de Tamiltijger, maar dit punt had wellicht ook op subtielere wijze gemaakt kunnen worden.

Dheepan is bij lange na geen perfecte film, maar het is een dynamisch, rijk lappendeken van kleine en grote emoties, van poëtische cinema en no-nonsense filmvakwerk. Het is zo’n film die even op je in moet werken en waarvan zo nu en dan nog fragmenten door je hoofd zweven. Gouden Palm of geen Gouden Palm, Dheepan mag gezien worden.

Tags: , , ,


About the Author


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885