700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Expo Dries Van Noten poster

Published on maart 23rd, 2015 | by Sophia Van Keer

0

Dries Van Noten – Inspirations

Het zijn hoogdagen voor fashionista’s en allerhande modeliefhebbers dezer dagen. Ons Belgenlandje pakt namelijk uit met twee prestigieuze tentoonstellingen over twee belangrijke modepioniers. In het Modemuseum in Antwerpen kan je gaan kijken naar de expo Dries Van Noten – Inspirations en in het Modemuseum in Hasselt kan je de tentoonstelling over Paul Smith ontdekken. Beide ontwerpers hebben meer gemeen dan je op het eerste gezicht zou verwachten, ook al is hun achtergrond nog zo verschillend. Zowel Paul Smith als Dries Van Noten halen inspiratie uit de popcultuur, spelen graag met kleurcombinaties en hebben een band met India. Meer informatie over de tentoonstelling Hello, My name is Paul Smith in een volgende review.

Na Parijs is Antwerpen aan de beurt in de ontdekkingsreis naar Dries Van Noten. Een thuismatch voor de modeontwerper. Laat het duidelijk zijn: Antwerpen houdt van Dries en Dries houdt van Antwerpen. Daarom deze expo op nog geen 100 meter van zijn winkel, waarvan hij sinds 1989 de trotse eigenaar is, en in de buurt van de Modeacademie, waar hij de stiel leerde en bekend werd als één van de “Antwerpse Zes”.

Dries Van Noten is een label geworden. De naam veroverde Hollywood en de rest van de wereld met winkels in Parijs, Milaan, Tokio en Hong-Kong. Denk maar aan de jurk die Maggie Gyllenhaal droeg op de rode loper van de Oscars in 2010, gebaseerd op een jurk uit de herfstcollectie van datzelfde jaar. Dries Van Noten heeft een imperium uitgebouwd. Hij hoeft niets meer te bewijzen. Misschien willen we net daarom het geheim achter zijn succes ontsluieren. Waar haalt de ontwerper zijn inspiratie vandaan? Bekende bronnen zijn schilderijen en de oosterse cultuur. Zo ontstaat een wisselwerking tussen beeldende kunst en mode. Daarom is het Modemuseum in Antwerpen de uitgelezen plek voor deze expo.

Het museum werd voor de gelegenheid onderverdeeld in 25 ruimtes. Elke ruimte is opgebouwd rond één inspiratiebron. De inspiratiebron (een muziekgenre of kunststroming) wordt telkens vertegenwoordigd door een of meerdere objecten. Ter vergelijking staan er kledingstukken uit de collecties van Dries Van Noten en andere modehuizen of modeontwerpers uitgestald. Het modemuseum mocht voor deze gelegenheid putten uit de collecties van het Louvre, Les Arts Décoratifs, Centre Pompidou, Zilvermuseum Sterckshof, het MAS, Museum Plantin-Moretus en vele anderen. Alle objecten uit elke kamer gaan de confrontatie met elkaar aan. De ruimtes geven de gelegenheid aan de bezoeker om helemaal opgenomen te worden in het universum van de 57-jarige Antwerpenaar. Elk stuk werd minutieus uitgekozen en de ruimtes en inspiratiebronnen werden zorgvuldig uitgewerkt.

De expo biedt een grondige greep uit de 30-jarige carrière van de invloedrijke Belg. In 1977 studeert Dries Van Noten af aan de Modeacademie in Antwerpen. Hij zal deel uitmaken van de “Antwerpse Zes”, die de Belgische mode definitief op de internationale kaart zullen zetten. Dries Van Noten bezoekt aanvankelijk de modeshows in Milaan, Parijs en New York. Zijn afstudeerperiode is een bruisende tijd waarin punk (The Sex Pistols) hoogtij viert. Ook het grungegenre (Kurt Cobain en Courtney Love) laat Van Noten niet onberoerd. Hij zoekt onbewust de controverse op door minderwaardige stoffen te combineren met rijkelijke stoffen. Het draait allemaal om combinaties. Een rode draad in zijn collecties is de spielerei met kleuren en combinaties van verschillende stoffen. Aan het begin van zijn carrière werkt Van Noten voor diverse sportmerken. In zijn collectie verwerkt hij zijn roots door ongebruikelijke looks samen te stellen. Een gewone parka wordt gecombineerd met shorts uit zijde of tops bekleed met pailletten. Die rijkelijke stoffen zoals velours, zijde en satijn ontdekt hij bij de Franse couturiers: Chanel, Christian Dior, Thierry Mugler en Balmain. Versailles was trendsetter, Parijs en de wereld volgden blindelings. De monochromes van Yves Klein bewogen Van Noten ertoe om de blauwe kleur als patroon te verwerken in een van zijn collecties. Het neorealisme van Lucian Freud bracht hem dan weer op het idee om psychedelische prints te gebruiken. Dries Van Noten levert baanbrekend werk door zich niet langer vast te pinnen op haute couture, maar zich ook open te stellen voor pret-à-porter.

Het Modemuseum wist ook het jasje van Jimi Hendrix uit de persoonlijke collectie van Barrie Wentzell te strikken. Het jasje is kenmerkend dankzij de opstaande kraag en de zware velours stof. Het doet denken aan de mannenkledij uit de middeleeuwen. Zware interieur- en textielstoffen weet Van Noten op te waarderen door verfijnde applicaties toe te voegen. Die zware stoffen koopt hij op in een klein winkeltje aan de Place Vendôme in Parijs. Het zet hem op weg om wat de mannencollecties betreft, het dandyisme heruit te vinden. Een collectie, gebaseerd op de Russische uniformen van het Rode Leger, doet de symbolische kleur rood herleven. De link met de inspiratiebron vertaalt zich in het abstract expressionisme van Mark Rothko. Het schilderij bestaande uit een immens monochroom rood vlak werd speciaal overgebracht vanuit Den Haag. De opstelling van de expo verschilt met die in Parijs door een belangrijke toevoeging: de ruimte gewijd aan de Vlaamse Meesters (14de en 15de eeuw). Een schilderij van Hans Holbein toont een portret van de adellijke Lady Margaret Wotton. Van Noten laat zich opnieuw inspireren en brengt in een nieuwe collectie een mix van rijke stoffen zoals zijdefluweel en duchessesatijn met lederen accenten. Rood is ook de kleur bij uitstek in de Spaanse en Mexicaanse cultuur. In een latere collectie dompelt Van Noten zich net als Pablo Picasso en Frida Kahlo onder in deze Spaans-Mexicaanse sfeer en ontwerpt een toreador-jasje.

In de ruimte die omgedoopt werd tot “The Flower Garden” vinden we nog een handelsmerk terug van Dries Van Noten: de bloemenprints. De ruimte is bij wijze van spreken de artistieke tuin van de ontwerper. Van Noten is zelf een fervent tuinier in zijn vrije tijd, vertrouwt curator Karen Van Godtsenhoven mij toe. Een heuse “geurgang” werd gecreëerd door Noorse kunstenaars om de relatie van Van Noten met de natuur meer tastbaar te maken voor de bezoeker. Een jurk van Dior met bloemenapplicaties zet de toon. Het bloementhema komt ook terug in de schilderijen van de abstracte expressionist Sy Twombly. De vrouwencollecties van Van Noten zijn even elegant, passioneel en stijlvol als de choreografieën van Pina Bausch. Van Noten experimenteert graag met het combineren van minder gangbare bloemenmotieven, maar ook met techniek. Zo worden in latere collecties grafische en digitale prints verwerkt op stoffen. Maar liefst 300 vaste medewerkers heeft Dries Van Noten voorhanden in India. De ateliers worden gerund door vrouwen, maar het zijn de mannen die met veel geduld de delicate borduursels en applicaties voor elke nieuwe collectie aanbrengen. Voor zijn baanbrekende Bollywood-collectie die hij eind jaren 90 ontwerpt, laat hij deze Indische medewerkers zelf de stoffen selecteren. Het resultaat is uniek en tot op de dag van vandaag lijkt Dries Van Noten nog altijd geassocieerd te worden met deze oosterse invloeden in zijn stukken. Toch heeft de ontwerper zelf zoveel meer gerealiseerd met zijn collecties – zoveel is duidelijk na een bezoek aan de expo.

Het menselijk lichaam staat wel vaker centraal in het werk van de ontwerper. Zo leidden bekende kusscènes uit diverse films (in gedachten) tot een versmelting van man en vrouw. De wereldbekende looks van de sterren van het witte doek, zoals Fred Astaire en Ginger Rogers, zijn herkenbaar en worden verwerkt in een androgyne collectie. Het hoeft zeker niet altijd een dansend koppel te zijn in een film voor Van Noten. Ook mannelijke balletdansers zoals Nureyev doen hem nadenken over onze schoonheidsidealen. Van Noten wil de mannen in zijn collectie een eigen identiteit en schoonheidsideaal meegeven. Een contrasterend voorbeeld daarvan is een tekening van Rubens waarop hij een extreem atletisch gespierd mannelijk lichaam afbeeldt. Een tekening die slechts enkele dagen voor de expo kon ontleend worden bij het Museum Plantin-Moretus in Antwerpen zelf. Voor zijn meest recente collectie observeerde Van Noten toeristen in de luchthaven. Het viel hem op dat de toeristen vreemde looks samenstelden uit hun eigen garderobe en kledij die ze hadden gekocht op hun reisbestemming. Het levert een bijzondere ontmoeting op tussen Oost en West. Het nieuwe cliënteel van de ontwerper, de hedendaagse hippies, is geboren.

Dries Van Noten is een visionair, een tovenaar die op magische wijze telkens weer in alles om hem heen de esthetische waarde ontdekt. Zijn collecties zijn net als vlinders, die zich van lelijke rups (minderwaardige stoffen) tot prachtige vlinder ontpoppen. Elke look, elk silhouet, elk stuk is een kunstwerk an sich. Het universum van deze pionier is uitnodigend en het ontdekken meer dan waard. De expo is een streling voor alle zintuigen, met hart en ziel gebracht, die de ziel blootlegt van een groots ontwerper waar we niet omheen kunnen, die een springplank bood voor de Belgische mode en toekomstige generaties ontwerpers. Laten we het nog eens onderstrepen: dit is Belgisch!

Waar en wanneer? De tentoonstelling Dries Van Noten – Inspirations loopt nog tot 19 juli 2015 in het Modemuseum in Antwerpen. Meer info via www.momu.be.

Met veel dank aan curator Karen Van Godtsenhoven en David Flamée (Pers en Promotie) voor hun gastvrijheid.

Tags: ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885