700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Festivals France Cannes Behind the Candelabra Red Carpet

Published on mei 15th, 2015 | by Olivier Tytgat

0

Een historie van het Cannes Film Festival

Op woensdag 13 mei werd de 68ste editie van het Cannes International Film Festival in gang gezet, met alle pracht en praal die erbij hoort. Op 24 mei komen we te weten welke film er dit jaar met de begeerde Gouden Palm naar huis gaat, maar voor die dag nemen we samen een kijkje naar dit illustere festival, te beginnen bij het begin: de historie van het Cannes Film Festival. 

Het Festival de Cannes was het geesteskind van Jean Zay, de toenmalige Franse Minister van Onderwijs. Zay wilde, met de steun van Groot-Brittannië en de Verenigde Staten, een groots filmfestival oprichten om het festival in Venetië naar de kroon te steken. In 1946 werd de allereerste editie georganiseerd – de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog dwarsboomde een eerdere poging in 1939 – en al snel verwierf het evenement een legendarische reputatie. In de vroege jaren was die reputatie vooral te danken aan de aanwezigheid van een resem beroemdheden als Kirk Douglas en Grace Kelly, en schonk men weinig aandacht aan de films. De meeste inzendingen gingen dan ook sowieso met een prijs aan de haal.

In 1955 begon hier stilaan verandering in te komen, en voerde men de alom bekende Palme d’Or in, de prijs voor de beste film van het festival. Delbert Manns Marty, over een slager en een lerares die door toeval bij elkaar de liefde vinden, ontving de Gouden Palm voor het eerst. De Europese Oscars waren geboren, maar door de jaren heen is er nog heel wat veranderd.

Terwijl de focus eerst steeds op de sterren en de rode loper rustte, groeide het festival in de jaren 60 uit tot een ware filmcompetitie, met twee nieuwe categorieën: La Semaine Internationale de la Critique en de reeds geschrapte Director’s Fortnight, die respectievelijk de filmcritici en de opkomende regisseurs in de bloemetjes zetten.

Toen het volgende decennium aanbrak, had het Festival de Cannes zijn oorspronkelijke doel bereikt: het Festival van Venetië was niet alleen bijgebeend, maar ook van de troon gestoten als meest prestigieuze Europese filmfestival. Om die voorsprong te behouden, besloot de leiding om nog meer de kaart van de onafhankelijkheid te trekken. Ze maakten vanaf 1972 zelf hun selectie films en lieten niet langer elk land meedingen voor een prijs. Enkel de beste kwaliteit werd aanvaard en vertoond – een beslissing waar het festival tot deze dag trouw aan blijft en die hun reputatie enkel heeft doen toenemen.

Eind jaren 70 kwam Gilles Jacob aan de macht en voerde enkele grote veranderingen door. Hij voegde zowel Un Certain Regard, een selectie films met verschillende stijlen en visies, als de Caméra d’Or in, de prijs voor de beste debuterende regisseur. Vanaf dan zetelden niet alleen academici, maar ook acteurs en regisseurs in de jury. Twintig jaar later voerde hij de Cinéfondation in, een competitie voor filmstudenten.

Op het Festival van Cannes worden dus niet alleen de beste films geëerd, maar wordt er ook veel aandacht geschonken aan nieuw talent, aan beide kanten van de camera’s. Beginnende filmmakers kunnen sinds kort ook aan hun scripts werken in de Résidence en krijgen de kans om contacten te leggen met potentiële geldschieters dankzij de oprichting van het Atelier.

Met al bijna zeventig edities en net zoveel jaren achter de kiezen, blijft het festival toch steeds groeien en vernieuwen, zonder zijn rijke geschiedenis uit het oog te verliezen. Een hele hoop memorabele films dus, en elk jaar komen er meer bij. In 2004 besliste men dan ook om elk jaar Cannes Classics te organiseren, een selectie klassiekers die in het verleden het witte doek van Cannes hebben gesierd.

Weinig festivals en ceremonies hebben zo een rijke geschiedenis als het Cannes Filmfestival, en hopelijk worden er nog veel hoofdstukken toegevoegd aan die historie. Een ding is zeker, de rode loper aan de Côte d’Azur spreekt tot ieders verbeelding, en dat zal nog niet meteen veranderen.

Tags:


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885