700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Reviews Francis Bacon1

Published on mei 30th, 2015 | by Clara Bolle

1

Francis Bacon. Logica van de gewaarwording – Gilles Deleuze

Over de schreeuw, de lach en het vlees

Een lange rij wachtenden staat voor ons. De hal van het Gemeentemuseum in Den Haag lijkt eindeloos. Na een dik half uur zijn wij aan de beurt. Mijn vader koopt voor mijn broer en mij een ticket voor de eerste grote overzichtsexpositie van Francis Bacon in Nederland. Mijn broer is dertien jaar en luistert alleen naar gabbermuziek. Ik ben twee jaar ouder dan mijn broer en een verveelde puber met een hanenkam. We stappen de eerste zaal in; het licht stroomt binnen. De kleuren van de schilderijen knallen van alle kanten: paars, lila, beige, geel, oranje, zwart, rood en roze. Ik zie lichamen die in verwrongen houdingen liggen. In triptieken staan de hompen vlees afgebeeld, alsof het een chronologie van desintegratie betreft. Hoofden zonder blik, alleen een schreeuw of een grimas, die je het beeld inzuigen. Mijn omgeving verdwijnt langzaam naar de achtergrond. Het geroezemoes van de bezoekers, het gewijs met vingers; ze lossen op in het niets na mijn eerste confrontatie met de schilderijen van Bacon. Sinds die ene dag blijft het werk van Bacon mij fascineren.

Pas enkele jaren later, tijdens mijn studie filosofie, ben ik me gaan verdiepen in de werking van het esthetische. Gilles Deleuze is één van die filosofen die studenten nog altijd graag lezen. Vooral Le Pli: Leibniz et le Baroque, over de invloed van de barok op het denken, staat nog altijd in mijn geheugen gegrift. Sinds kort is er een ander klassiek en zeer toegankelijk werk van Deleuze vertaald, namelijk Francis Bacon. Logica van de gewaarwording (Francis Bacon. Logique de la sensation). In dit boek kijkt Deleuze als filosoof als het ware over de schouder van Bacon mee terwijl hij aan het schilderen is. Er lijkt een dialoog te ontstaan tussen de werken en interviews van Bacon enerzijds en de gedachtestroom van Deleuze anderzijds. Het boek van Deleuze is een pastiche van zintuiglijke waarnemingen, technische aantekeningen, discussies en noties uit de traditie van de kunstgeschiedenis en de filosofie. Deleuze geeft niet alleen inzicht in het werk van Bacon, maar daagt Bacon ook uit. Soms gaat hij met hem mee, soms distantieert de filosoof zich van de schilder.

Het oeuvre van Bacon begint volgens Deleuze met het concept van de Figuur. In veel van Bacons schilderijen neemt de figuur een centrale plek in. Het lijkt alsof de figuur zich ontdoet van de context. Hier is geen plaats voor het narratieve of het illustratieve, aldus Deleuze. Er is geen herkenbaarheid, enkel de worsteling van de figuur binnen vier lijnen. Ondanks de zelfverveemding van de figuur is er duidelijk een lichaam te herkennen. De botten, het vlees, het bloed; het is niet voor niets dat Bacon zichzelf een slager noemt. Het vlees trekt aan en stoot af. Gevoelens van walging en van fascinatie komen ook naar boven bij de grimassen en de schreeuwen die Bacon toont, bijvoorbeeld in Three Studies for Figures at the Base of a Crucifixion en Study after Velazquez’s Portrait of Pope Innocent X. Voor Deleuze maken de ijzingwekkende schreeuwen en het hysterische schaterlachen geen geluid, maar zijn het stuiptrekkingen van het vlees. Door het gat van de mond wordt de kijker in het vlees gezogen. De symbiose tussen kijker en kunstwerk is dan compleet, aldus Deleuze. Dit gevoel van opgaan, of überhaupt het gevoel, de gewaarwording, is waar het volgens Deleuze om draait bij Bacon. Het beeld werkt in op ons brein en ons zenuwstelsel. Ook veertien jaar na mijn eerste kennismaking met Bacon heeft hij een onuitwisbare indruk op mij achtergelaten.

Tags: , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885