700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Reviews galloping mind vandekeybus

Published on september 12th, 2015 | by Bavo Blanckaert

0

Galloping Mind – Wim Vandekeybus

Choreograaf Wim Vandekeybus heeft geen dansfilm gemaakt en toch laat Galloping Mind de meeste indruk na op wie hem als een dans wil lezen. Galloping Mind is een ceremonie van door geesten en demonen bezette lichamen die elkaar doorheen tijd en ruimte aantrekken en weer afstoten. Valt het op elkaar indruisen te ontlopen? Het onbesuisde ritme van de cinemadans wordt door de titel geïndiceerd: een film in galop dicteert een vitaal, woest en onbezonnen tempo, zelfs al knotsen de personages brutaal op de muur van het Fatum aan.

In de onweerlegbaarheid van het Fatum is Vandekeybus wel vaker geïnteresseerd. De dansvoorstelling en -film Blush (2002/2005) voorzagen de Griekse vertelling van Orpheus en Eurydice van een nieuwe setting, in de theaterproductie Bêt Noir (2006) varieerde Vandekeybus’ gezelschap Ultima Vez op Oedipus. Ook Galloping Mind heeft alle air van een mythisch relaas waarin de personages, al hun omwegen ten spijt, gedoemd zijn de gevolgen van hun daden uiteindelijk onder ogen te komen. En of die confrontatie nu naar catharsis of vergelding leidt, ze dringt diep tot in hun lijven door en zet hun geblakerde zielen tot daveren, huiveren en bezweren aan: tot dansen.

De grondslagen van deze filmmythe worden gelegd door de gynaecologe Sarah (Natali Broods) die een vrouw van een tweeling helpt te bevallen. Die tweeling werd door Sarah’s vreemdgaande geliefde (Jerry Killick) verwekt. Is het dan haar onvervulde kinderwens of haar verbeten boosheid die de bedrogene ertoe aanzet om een van de kindjes van de vrouw af te nemen en het zelf op te voeden? Haar handeling zet in elk geval een kettingreactie van explosieve situaties en grillige toevalstreffers in gang waardoor de tweelingbroer en -zus elkaar wel moéten terugvinden en waarin een hoop andere betrokkenen, zoals een straatkinderbende en een aantal uit een vrachtschip ontsnapte paarden, brutaal worden meegesleurd.

Vandekeybus toont zich een straffe regisseur als hij net dat meesleuren in beeld brengt: wanneer een heleboel acties elkaar in sneltempo opvolgen, de energie wordt opgeschroefd en figuren in massascènes driest rond elkaar tollen legt de regisseur zijn meesterschap aan de dag. ’t Is een dooddoener, maar dat kan alleen maar komen omdat Vandekeybus in het theater als choreograaf van slim georkestreerde chaos gerodeerd is. Op de momenten waarop de muziek van Mauro Pawlowski en Marc Ribot op gang wordt getrapt en de gebeurtenissen in weidse tableaus naar hun, soms sprookjesachtige, dan weer gruwelijke apotheosen worden gebracht, is Galloping Mind wervelende cinema.

De opwindende energie die Galloping Mind uitstraalt, laat een deugddoend frisse wind door de Vlaamse auteurscinema waaien. Vaak, zoals in het werk van Fien Troch en Gust Van den Berghe, leunt die immers vooral op stilte en inkeer. Dat deze Vlaamse film in Hongarije is gedraaid, doet er niet toe. De locaties leveren rake beelden op, met veel uitgekiende beeldcomposities die verraden dat duivelskunstenaar Vandekeybus ook een achtergrond als fotograaf heeft. Hier combineert hij zijn fotografisch oog met een slimme filmmontage, wat spitsvondige parallelle sequenties oplevert die onderlijnen dat de personages, ook wanneer ze los van elkaar handelen, niet bandeloos apart van elkaar bestaan.

Jammer dan dat Galloping Mind ook mankementen kent. Hoe snel de vaart van de film het hart ook doet kloppen, uiteindelijk wordt het emotioneel niet geraakt. Dat komt omdat het verhaal en de personages weinig boeien. Laat dat de pret niet bederven: Galloping Mind is een heerlijk zintuiglijke film en dus een lichamelijke ervaring. Als een dans dus. En wijst elke dans, zelfs de miniemste beweging, niet op de beleving van de extase? Laat elke dansmove, ook de bedeesd-fragielste, zich niet als een poging lezen om de duizelingwekkende rijkdom, de overdonderende grilligheid en de soms gruwelijke schoonheid van het bestaan een plaats te geven? Zo bezien is Galloping Mind niet alleen een dansfilm, maar ook een film die doet dansen.

* Galloping Mind loopt nu in de bioscoop. Ook Wim Vandekeybus’ laatste zaalvoorstelling, Speak Low If You Speak Love, trekt door het land. Het zijn dus gloriedagen voor Vandekeybusfans! *

Tags: , , , , , , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885