700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Festivals LOGO nieuwe kleuren_RGB_NL_12-20

Published on juli 18th, 2015 | by Bram Van Haelter

0

Gent Jazz Festival – 15 juli 2015

Een artiest met een steengoede reputatie herken je aan de nokvolle tent bij het begin van zijn concert. Een steengoede nieuwkomer herken je aan een tent die zich langzaamaan vult, om aan het eind helemaal te ontploffen. Soulrevelatie Andreya Triana behoort tot de tweede categorie. Dat de Londense schone in het verleden al met grote namen als Flying Lotus, Breach en Bonobo samenwerkte, mag niet verbazen. Wanneer Triana haar concert op het Gent Jazz Festival opent met ‘It’s not over’, etaleert ze onmiddellijk haar kunnen: gezegend met een bijzonder typerend stemgeluid en een loepzuivere intonatie weet ze het publiek al van bij de eerste noot naar haar hand te zetten. De zangeres doet nu eens aan Lianne La Havas en dan weer aan Amy Winehouse denken, maar ze slaagt er bovenal in om haar eigenheid te bewaren. Bovendien haalt Andreya Triana (letterlijk) alles uit de kast om de spanning in het concert te bewaren: nu en dan begeleidt ze zichzelf op elektrische gitaar, in ‘Lost where I belong’ neemt ze een tamboerijn ter hand, ‘Everything you never had’ zet ze kracht bij door een virtueel strijkensemble uit haar hoge hoed te toveren en tijdens ‘Keep running’ verrast ze met een megafoon en eindeloze looptechnieken. Een meer dan puike set.

Al van bij het begin is het duidelijk dat Melanie De Biasio een andere weg op wil met het anderhalf uur dat ze van de organisatie gekregen heeft. De Biasio hult het festival in een bezwerende sfeer die het midden houdt tussen mystiek en sensualiteit. Daar heeft de zangeres zelf een bijzonder groot aandeel in, niet in het minst door haar begeesterende stemgeluid en enigmatische handbewegingen, alsof ze de lucht rondom haar voorzichtig tot muziek kneedt. De Biasio put het merendeel van haar setlist uit No deal, haar meest recente langspeler. Omdat die slechts zeven nummers en amper 35 minuten muziek bevat, wordt ze ertoe gedwongen creatief om te springen met haar muzikale materiaal. Hoewel de arrangementen uitblinken in technisch vernuft, zowel van de zangeres als van haar entourage – hoe ‘I’m gonna leave you’ organisch overgaat in ‘The flow’ is een technisch hoogstandje –, kan het viertal niet beletten dat het geheel na een tijdje gaat vervelen. Al te vaak grijpen ze naar formules terug die je als luisteraar te snel gewoon wordt, waardoor ze de opgebouwde spanning geen hele set kunnen volhouden. Een korter concert had hier wellicht soelaas geboden.

Een bijzonder aangename vernieuwing dit jaar is de herschikking van het domein, waardoor het zijpodium – de ‘Garden Stage’ – een volwaardig alternatief vormt. Het recept blijft evenwel hetzelfde: elke festivalavond krijgen twee jonge beloftes het podium ter beschikking om er naast het geweld van de Main Stage hun kunnen te bewijzen. Vanavond was die eer weggelegd voor Little Dots, een muzikaal project van Lady Linn and Her Magnificent Seven, dat vandaag met een blazerssectie aantreedt. De band balanceert op de grens tussen premature vergetelheid en de definitieve doorbraak, maar hun passage op Gent Jazz doet vermoeden dat ze de kant van de tweede optie opgaan. De stem van Sophie Ammann is zeemzoet en draagt probleemloos het geheel. Ammann komt het best tot haar recht wanneer ze de hogere regionen opzoekt, waar ze naar grootheden als Norah Jones en Feist knipoogt. Bovendien speelt het collectief een aantal nummers met een bijzonder hoog hitpotentieel, zoals de bescheiden radiohit ‘Spin the wheel’, en het uiterst aanstekelijke ‘Cold wind’.

Het overgrote deel van het publiek was echter naar Gent afgezakt voor de Franse hitsensatie Zaz. De 35-jarige Parisienne bracht intussen drie volwaardige platen uit, die over de hele wereld als zoete broodjes over de toonbank gaan. Op Gent Jazz laat ze zich omringen door niet minder dan vierentwintig muzikanten: naast haar vaste band, kwam het Ghent Youth Jazz Orchestra het geheel van nog wat extra swing voorzien. Als een volleerde diva dartelde ze op opener ‘Sous le ciel de Paris’ van de speciaal aangerukte showtrap. Hoewel de zangeres zeker niet altijd even toonvast is en soms wat schreeuwerig overkomt, klopt het plaatje volledig: bijna twee uur lang waant de tent zich in het Parijs van de jaren 30. In een voorbeeldige mix van eigen nummers en covers (waarin haar geliefkoosde stad een centraal thema vormt) weet Zaz haar publiek als geen ander te amuseren. De muziek is veel minder genuanceerd dan wat bijvoorbeeld Melanie De Biasio eerder die avond liet horen (een cover van ‘Champs-Élysées’ durf ik zelfs muzikaal populisme te noemen), maar met haar enthousiasme maakt de zangeres veel goed. Dat het hele gebeuren netjes ingestudeerd is, ligt er vingerdik op: de solo’s en scatsessies zijn weinig inventief en blijven altijd bijzonder voorzichtig. De grapjes op het podium lijken wel uit het oeuvre van Gaston en Leo weggeplukt. Toch zorgen Zaz en de haren ook met een minimum aan spontaniteit voor entertainment van het hoogste niveau. En dat lijkt het publiek ten zeerste te appreciëren, niet in het minst wanneer ze haar concert bezegelt met het heerlijk zwierige ‘Je veux’, waarop de tent finaal helemaal uit z’n dak gaat.

Tags: , , , , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885