700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Essays hiphop

Published on november 24th, 2014 | by Meerkat Magazine

0

Hiphop – week 1

Zoals eerder al vermeld waag ik mij aan een indompeling in hiphop, een muziekgenre dat vaak uit snobisme opzij wordt gezet door de muziekliefhebber. Als fervente muziekliefhebber zijn er wat platen bij me blijven hangen, maar ik heb het genre nooit evenveel aandacht gegeven als ska, punk, Balkan, jazz, classic rock en chanson française. Hier begint dus mijn inhaalbeweging.

Ik kwam op het idee na een fijne aankoop. Om de zoveel maanden brengt het magazine Les Inrockuptibles de cd box Collectorama uit: twee cd’s en een boek over een bepaald genre dat van het begin tot het heden het hele traject ervan omvat. Collectorama #9 was een reis rond de wereld, van New York tot de 9-3 in Parijs met als hoofdbestemming: hiphopland. De selectie bevatte een brede waaier aan hiphoptalent. Bij het beluisteren van de platen, ontdekte ik de muzikale rijkdom van hiphop en de opmerkelijke evolutie ervan. Ik had zin om me er in te verdiepen en meer te weten te komen over Kurtis Blow, Wu-Tang Clan, The Herbaliser, …

Het eerste wat ik doe is een experiment op Facebook starten, of all places de makkelijkste manier om mensen te vinden die hun tips willen delen. Muziek is iets dat mensen verbindt, zo kwam ik meteen bij enkele namen uit. Sommige ervan zijn bekend, zoals Wu-Tang Clan, Mos Def, andere zijn dat totaal niet:  Dâlek, Bliss n Eso, Nas, Fresku. Het gesprek kan je nog steeds hier volgen.

Het allereerste plaatje dat ik opzet is Nas – I Can: positieve, licht moraliserende old school hiphop, dixit de persoon die het mij aanraadt. In de sampling kun je meteen ‘Für Elise’ van Beethoven herkennen en de beat is inderdaad wat ik versta onder old school. Toch vind ik het een perfecte opener. Om het experiment goed bij te kunnen houden, maak ik ook meteen twee Spotify-lijsten aan: een onderdompelingslijst waar ik alles in gooi wat mensen mij doorgeven (Hip Hop indompeling) , en een best-oflijst met de nummers die blijven hangen (Hip Hop Best Of).

De eerste paar liedjes die volgen:
The Fugees – Ready or Not
The Fugees – Ooh La La La
Body Count – Cop Killer (Ice T)
Nas feat Lauryn Hill (Fugees) – If I Ruled The World
Bumblebee Unlimited – Bumble Bee Rap (1980)

De lijst begint, nadat ze enkele uren op Facebook staat, mooi te worden. Het is niet makkelijk om te weten waar te beginnen. De meest intrigerende comment die ik kreeg was over het album Liquid Swords van GZA en Genius. Deze plaat zou namelijk perfect zijn voor een nachtelijke fietstocht door de sneeuw. Benieuwd wat het luisteren met me doet.

Liquid Swords – GZA / Genius

Beginnen met het neusje van de zalm is nooit een goed idee, maar dat gevoel geeft Liquid Swords mij wel. Deze tweede soloplaat van een van de mannen van Wu Tang Clan werd gereleased in 1995. De plaat klinkt nog altijd even vers en toch zo old school dat het moeilijk is om niet over een paradox te praten. Deze plaat gaf me het gevoel: zo moet hip hop dus klinken, een paar vette beats, heel wat sterke samples en een scherpe tong. Het is niet meer of niet minder dan dat, maar toch springt de plaat meteen uit de hoop andere dingen die ik vandaag heb geprobeerd. De plaat werd op twee dagen opgenomen en dat voel je: het is een flow, een vloeiende beweging, als een vloeibaar mes dat door de tijd snijdt en voor een instant classic aflevert. Zodra de intro over samurais start, ben je meteen geïntrigeerd door de intensiteit en doch laat je je ook meeslepen door de lichtheid van de plaat. Je kan zonder probleem de loopfunctie van je gsm gebruiken om in een Möbiuslus terecht te komen waar het einde het begin is en omgekeerd.

Wil je naar enkele nummers willen luisteren, begin dan zeker met deze:

GZA – Shadowboxin’
GZA – Liquid Sword

Mos Def – Wu Tang Clan, eerste impressies

Verder heb ik die dag naar Mos Def zitten luisteren, voornamelijk zijn tweede plaat Black on Both Sides, en laten we zeggen dat ik nu al verkocht ben aan zijn stem en het universum dat hij creëert. Morgen eens op volle toeren laten draaien op de boxen. De tweede verrassing van de dag kreeg ik met het luisteren van Enter The Wu-Tang Clan (36 Chambers). Ik zag hen tot driemaal toe in Dour en elke keer trok ik dezelfde conclusie: wie zijn dat chaotisch hoopje sprinkhanen dat op het podium huppelt. Ik vond het maar niets, het hele Wu-Tang Clan gedoe. Tot op het moment dat ik hun debuut beluisterde en een ferme klap in het gezicht kreeg. Wu-Tang Clan staat er met reden, ze maken oerstevige hiphop.

Kort samengevat:

Wu-Tang Clan – C.R.E.A.M
Wu-Tang Clan –  Wu-Tang Clan ain’t nothing to fuck with
Mos Def – Mathematics
Mos Def – Hip Hop

When Live Gives You Lemons You Paint That Shit Gold – Atmosphere

 Als er een hiphopplaat is die ik geregeld opzet, dan is het toch zeker deze. Niet alleen is het een van mijn favoriete albumtitels ooit, het is een plaat die 90% van de mensen die een afkeer hebben van hiphop toch kan appreciëren. In 2012 kwam The Heist uit van Mackelmore,  met monsterhits maar ook enkele fijne verrassende composities. Volgens mij had die plaat nooit kunnen bestaan zonder deze van Atmosphere. Die pop-ondertoon met pianocomposities en smooth sound werkt perfect bij zijn flow. Benieuwd of ik een plaat ga vinden die deze kan overtreffen.

Atmosphere – Dreamer
Atmosphere – Yesterday

Hip Hop en rare taaltjes, een mooie combinatie

De mannen van Die Antwoord zijn niet meer weg te denken uit de muziekscene, hun Afrikaans/Engelse elctro-rap-popmengeling maakt het een unicum in het muzieklandschap, maar ook andere groepen zoals The Opposites, Jack Parrow en Buyse maken gebruik van hun dialect/taal om te rappen. Aanstekelijk!

The Opposites  – Broodje Bakpao        
Die Antwoord – Enter The Ninja
Jack Parrow – Cooler as Ekke
Buyse – Ik goa de wireld ni Redn
Akwasi – Een Wedstrijd ft. Rob Dekay

Andere platen die werden beluisterd maar pas later zullen besproken worden

Dàlek – Gutter Tactics: zwaar, maar muzikaal genial
Wu-Tang Clan – Enter The Wu-Tang Clan (36 Chambres)
Bliss N Eso – Addicted
Outkast – Sankonia
Jay-z – Blueprint 3
Tyler The Creator – Goblin
Mos Def – Black On Both Sites

Hip Hop news

http://www.demorgen.be/wetenschap/waarom-hiphop-goed-is-voor-je-gezondheid-a2118318/
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141112_01370595?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=dso&utm_content=article&utm_campaign=seeding

Conclusie na een week:

 Na een week fladderen tussen een al aanzienlijke lijst van namen, moet ik zeggen dat ik er plezier mee beleef. Stilletjesaan begin ik mij een beeld te vormen van hiphop. Het is even veelzijdig als rock, het telt relatief evenveel classic albums en twee platen van hetzelfde jaar kunnen compleet het tegengestelde doen, zoals Blueprint 3 van Jay-z en Goblin van Tyler The Creator. Ik ontdekte Outkast en Mos Def die voor mij klinken als het archetype van hoe hiphop moet klinken. Ook Dälek was een aangename verrassing, wel donker en zwaar, maar muzikaal zo rijk. Ik kijk ernaar uit wat ik deze week ga ontdekken.

Tags: , , , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885