700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Reviews Hotel Malaria

Published on maart 2nd, 2015 | by Marleen Vermeire

0

Hotel Malaria – Peter Verhelst

De zaal baadt in het algehele duister. Dan tekent zich een verticale lichtbron van twaalf gelige stippen op de achtergrond af. Langzaam rijst die door de massa rook omhoog. De lichtbron zelf is niet meer zichtbaar. Het diffuse gelige licht priemt door een sliertige rookwolk op de scène. Een indrukwekkend kapblok met dito bijl tekent zich links op de planken af. Daar omheen een grote cirkel houtschaafsel. Een liggend, zwart silhouet is er roerloos uitgestrekt. Het geheel baadt in een sfeer van heftigheid die gebeurd is of nog moet gebeuren. Het tafereel lijkt op een clair-obscur schilderij. Rechts troont in het tegenlicht ruggelings een jonge vrouw op een stoel. Haar kaarsrechte, ontblote rug en satijnglanzende kledij geven haar een sensuele uitstraling. Haar blonde haren torenen in een hoog dotje uit boven haar slanke hals. De man staat traag op, snuift, gooit schaafsel en ontbloot zijn indrukwekkende torso. De man staat achter het kapblok, neemt de bijl ter hand en zwaait die met veel kracht enkele tientallen keren neer. Hoge pianotonen versterken de reeds erg unheimliche sfeer. Uitgeput legt hij zijn hoofd op het blok en zucht diep. De doordringende geur van verbrand schaafsel en de dikke rook vult de scène. Hij doet zijn zware jas aan en steekt houtsnippers in zijn zakken, ook smijt hij er omhoog. Nog eenmaal een grote slag met de bijl, en dan begint hij hijgend te spreken.

De vertoning duurt een uurtje en baadt in een setting van schaars licht waarin beheerst en traag bewegende lichamen de ruimte vullen. De stemmen verheffen zich nooit en vermengen zich ook nooit met elkaar. Het is een choreografie van twee op zichzelf teruggeworpen individuen, die vanuit hun man- en vrouwzijn hunkeren naar liefde, maar er slechts heel moeizaam in slagen om elkaar te vinden. Vooral zij hunkert ernaar om ‘gezien’ – lees ‘bemind’ – te worden. Zij schuift een brief onder zijn voordeur met vier woorden erin: ‘Ik heb u gezien’.

Zij vertelt dat zij hem zag langsheen de rivier. Hij is terug in het land en hurkt roerloos langsheen de rivier. Voorbij geweld en pijn, angst en geluk, bewustzijn… ‘Het wormgat dat ik ben. Dat is mijn enige hoop,’ zegt hij. Er is een sterke verkramping van hun lichamen merkbaar op de scène. Zijn haast spastisch verkrampte lichaam, het zware hijgen. Zij vraagt hem: ‘help me om te sterven. U hebt het me beloofd.’ Maar het contract suggereert een impliciete wens naar wederzijdse totale overgave.

Zij heeft haar man verlaten en langsheen de rivier de man gezien aan wie zij brieven richt. Zij zag in zijn ogen dat hij het was. Zij poogt een gesprek en stelt allerlei vragen… Ze blijven onbeantwoord. Haar verlangen stemt niet overeen met zijn gevoel van eenzaamheid voorbij de extase van genot, vreugde, angst en wanhoop… Toch dringt ze aan en spreekt ze van het opheffen van het contract opdat hij naar haar zou kijken en blijven kijken. Zij heeft hem gezien en is overtuigd dat hij dat ook doet. Zij wil in allerdiepste dankbaarheid voor altijd de zijne zijn. Maar dat zijn woorden die zij kracht bijzet met een lange choreografie van trage toenaderingen, met in zijn aura te toeven, zodat hij haar niet kan negeren. Uiteindelijk zal hij als vanzelf ingaan op haar ingetogen, stijlvolle en toch sensuele overgave.

In zijn geheel is Hotel Malaria een stuk waarbij ik intens van de soms vrij monotone doch erg virtuoos hunkerende taalmonologen en de expressief beheerste lichaamstaal van uitmuntende acteurs in een erg duistere setting heb genoten. Theater om te ervaren hoe sterk suggestie werkt.

Minardschouwburg Gent, vrijdag 27/02/2015

Tags:


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885