700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Reviews Into The Big World foto

Published on februari 12th, 2015 | by Yannick Schandené

0

Into The Big World – David Weber-Krebs

We worden ondergedompeld in een pikdonkere zaal, waardoor tijd een andere dimensie krijgt. Was het nu twee minuten of was het nu acht minuten dat we in complete duisternis waren ondergedompeld? Onze zintuigen worden vanaf het begin op proef gesteld en zullen in de loop van de voorstelling sterk worden uitgedaagd.

Into The Big World van theatermaker David Weber-Krebs (uitgevoerd door Katja Dreyer en Noha Ramadan) is een ritmisch stuk. We beleven de eerste hartkloppingen van de aarde samen met de twee actrices en luisteren naar de uiterst nauwkeurige beschrijvingen van alles wat leeft op aarde. Het licht sijpelt binnen in de zaal zoals de eerste waterdruppels voor leven zorgden. Ondertussen horen we beide vrouwen de dingen benoemen. Want daarom staan ze op het podium: om alles een naam te geven zoals ooit de encyclopedie als doel had. We krijgen een introductie tot de champignons, we volgen de vingers die als meetlat dienstdoen bij de benoeming van bessen, we krijgen een lyrische beschrijving van de lelie te horen, met als toppunt de hermafrodiete watervariant: de waterlelie. We komen kortom in aanraking met de verbeeldingskracht van de wetenschap via alle grote theorieën van de laatste twintig jaar.

Na verloop van tijd ontdek je het ritme dat verscholen is achter die waterval van kennis. Deze encyclopedie is niet stoffig, maar haar hart klopt op een eigen ritme. De benoeming van de natuur is in een eerste fase speels en frivool, want ze is nieuw en de regels zijn nog buigzaam. Vervolgens wordt de natuur begrepen en de fenomenen ingedeeld. Kaders zorgen voor een cadans die eenzelfde pas moet volgen. Het wordt te veel, de informatie wordt enkel nog klank die in stereo weerklinkt, maar ze dringt niet meer door. Wegens te veel informatie, desinformatie. De tijd van de Verlichting is voorbij en het wordt weer donker in de zaal. Zonder echt duister te worden belanden we op het einde in overdaad, symbool voor de huidige situatie?

Je stapt de zaal buiten in een roes. Het stuk was wel degelijk zintuiglijk en blijft even onder je huid plakken. Het is mooi om te zien hoe enkel droge informatie dankzij een bepaalde dramaturgie tot een verhaal kan vloeien, zonder dat in eerste instantie toe te voegen. Details worden geabstraheerd naar een geheel. Denken is het vergeten van verschillen, het generaliseren en het maken van abstracties, zou Jorge Luis Borges zeggen. Datzelfde denken heeft ons de natuur doen begrijpen en zelfs stiekem doen hopen ze te beheersen. De tijd van het sublieme en de dualiteit van Kant ligt ver achter ons. De vraag die we ons moeten stellen is of we deze kennis moeten begrijpen of enkel catalogiseren. In elk geval mag je wel stellen dat dit theaterstuk een rijke voedingsbodem heeft en een absolute aanrader is!

Kaaitheater, 11/02/2015

Tags: , , , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885