700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Expo Jeounghee Kim - Between two reeds

Published on maart 19th, 2015 | by Thomas Andries

0

Jeounghee Kim & Mijae Lee

Koreaanse dubbeltentoonstelling

Dat Brussel bol staat van Europese instellingen, weet elke Belg. Dat er ook een Koreaans cultureel centrum te vinden is dat ook nog erg actief is, weten er veel minder. Nog tot 18 april kan je er twee exposities van moderne kunst bezichtigen, Jeounghee Kim: Between Two Reeds en Mijae Lee: Transition from Tradition to Digit. Beide artiesten zijn logischerwijs van Koreaanse afkomst en beiden zijn ambachtslieden, maar daar houdt de gelijkenis op.

Er zijn dus meer verschillen tussen de kunstenaars en tussen hun werken dan er gelijkenissen zijn. Er is voornamelijk een generationele kloof. Dit leidt niet enkel tot een kwantitatieve discrepantie van hun oeuvres, maar ook tot een verregaand verschil in wereldbeeld. Mijae Lee groeide op in de kinderjaren van de Zuid-Koreaanse staat. Dat nieuwe land moest zijn noordelijke buren wegduwen en het zette na jarenlange Japanse overheersing zijn eigenheid in de verf. In de tijd van Jeounghee zag hun land er al heel anders uit.

Jogakbo

In Mijae’s kunst zien we een drang naar Koreaans traditionalisme door een herwerking van jogakbo, een soort oer-Koreaans patchwork. Enkele kleinere tentoongestelde werken zijn stukken stof die op een klassieke manier aan elkaar genaaid zijn. We zien bij de rest echter dat de traditie niet om de moderniteit heen kan.

Mijae scant haar jogakbocomposities in, bewerkt ze en print ze daarna weer op stof. Deze techniek zorgt voor een complex samenspel van warme en koude kleuren dat, samen met de manieren waarop het textiel gedrapeerd wordt, voor een thuisgevoel zorgt in de kille expositieruimte. Het hoogtepunt is hier A triangle of fantasy uit 2006. De geel- en blauwtinten doen denken aan Picasso, die in zijn Demoiselles het kubisme ten top dreef. Ondanks de verwijzing naar traditie is geen enkel van Mijae’s werken oubollig.

Doorschijnend

Jeounghee Kim werd geboren in 1984. Het Korea waarin hij opgroeide is er een van na een Industriële Revolutie. Een van Hyundai en Samsung. Een wereldmacht die niets meer lijkt op de Ruïne die ze midden vorige eeuw was. Innovativiteit en openheid zijn de mantra’s van deze nieuwe staat. Jeounghee groeide er in op, zijn werk draagt er de vruchten van.

Zijn werk bestaat uit glazen sculpturen, op enkele na in een koel blauw. Een verwijzing naar industrialisatie of juist naar het wegdromen bij een klare hemel? Het grootste deel is langwerpig en staat recht – hier zien we waarom hij ze ‘rieten’ noemt. Je kan de stukken vanuit verschillende hoeken bekijken: soms zijn ze doorzichtig, soms niet. Dit spelen met licht en perspectief werkt kalmerend en getuigt van een groot artistiek talent dat in deze jonge kunstenaar zeker nog verder zal openbloeien.

Tags: , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885