займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Concerten Jose Gonzalez

Published on maart 18th, 2015 | by Jade Vranken

0

José Gonzalez

Ritmische roadtrip langs fictieve herinneringen

Na een stilte rond het solowerk van de getalenteerde folkmuzikant met de typerende krullen, is José Gonzalez nu terug met zijn derde langspeler, Vestiges And Claws. De Argentijnse Zweed (of was het nu omgekeerd?) zette zijn eigen werk een tijd aan de kant om zich toe te leggen op de band Junip, maar 2015 betekent voor hem een soort van comeback. Tijd voor iets nieuws, zonder het vertrouwde achterwege te laten. Dat was te merken tijdens zijn optreden in het Koninklijk Circus op 16 maart.

Alvorens het tijd was voor de hoofdact, mocht de IJslandse Olöf Arnalds, nichtje van Olafur, het Brusselse publiek opwarmen. Het talent zit duidelijk in de genen, maar Arnalds slaagde er niet in om de aandacht van het publiek te trekken noch te behouden. Misschien liepen zij en haar begeleidende gitarist verloren op het grote podium dat voorbereid was op de komst van José Gonzalez. Of misschien verschilde de feeërieke stijl van Arnalds te veel van de indiefolk van Gonzalez waar het publiek zo naar verlangde. Hoe dan ook, na een dik halfuur en een verdienstelijke poging om haar kunnen te berde te brengen, verliet de IJslandse het podium en was het tijd voor José Gonzalez, de artiest waarvoor iedereen gekomen was.

Die artiest trakteerde het publiek op een grote verrassing toen bleek dat hij een paar muzikale vriendjes meegenomen had: twee percussionisten, een toetsenist en een extra gitarist. En het meenemen van die vriendjes was verre van een slechte beslissing, want de muzikanten bliezen het repertoire van Gonzalez nieuw leven in. Zijn optreden bereikte ritmische en sferische hoogten dankzij de begeleidingsband, die Gonzalez’ stem en gitaarwerk onderlijnden waar nodig. Samen hadden ze alles in huis om een grote zaal als het Koninklijk Circus te kunnen overmeesteren.

En overmeesteren deden ze. Het resultaat was een sterke set waarbij zowel oud als nieuw werk, covers en songs van Junip elkaar afwisselden. Gonzalez en consorten namen ons mee op een ritmische roadtrip langsheen fictieve herinneringen. We leken passagiers in een stoffig busje terwijl de zon brandde op de autoruiten, de wind subtiel zand naar binnen blies door de geopende ramen en de cactussen en zuiderse vetplanten in de verte naar ons zwaaiden. Een subtiel maar ondersteunend lichtspel zette deze sfeer kracht bij. Het leek alsof Gonzalez na een muzikale carrière van twintig jaar eindelijk gevonden had wat zijn kenmerkende, unieke stem en zijn virtuoos gitaarspel nodig hebben: een streepje begeleiding.

Een puntje van kritiek dat we niet onaangeroerd kunnen laten: tussen elk lied stemde Gonzalez zijn gitaar en was hij weer even zijn schuchtere en verlegen zelf. In deze stiltes ging de gecreëerde gebondenheid met het publiek steeds weer een stuk verloren. Was het stemmen van de gitaar een teken van onkunde en slechte voorbereiding of was het te wijten aan professionalisme en perfectionisme? Het wees een beetje op het eerste, maar we geven Gonzalez het voordeel van de twijfel en gokken op het tweede.

Daarnaast moet gezegd worden dat de anderhalf uur durende set ook bestond uit meerdere en onvergetelijke hoogtepunten. Nummer één was zonder twijfel Killing For Love, wanneer voor het eerst tijdens het optreden onbetwistbaar werd hoe groot de meerwaarde was van de aanwezige band. De cover van Heartbeats luidde een tweede hoogtepunt in. Oorspronklijk van The Knife, maar Gonzalez wist de song in 2006 naar zijn hand te zetten, wat voor hem tevens het begin betekende van zijn internationale carrière (met dank aan de springballenreclame van Sony die u zich ongetwijfeld herinnert). Tijdens het concert bewees Gonzalez dat die doorbraak dankzij Heartbeats destijds meer dan verdiend was. Of hoe een cover soms echt wel even goed is als het origineel. Het Koninklijk Circus kreeg daarna een verrassende maar ver van onaangename wending voorgeschoteld wanneer de toetsenist het voortouw nam en samples en beats gedurende één nummer de bovenhand kregen. Twee andere nummers waarbij kippenvel ons overspoelde waren Always van Junip en de onvergetelijke cover van Teardrop, de song van Massive Attack die Gonzalez en co op een bezwerende en meeslepende manier op het publiek loslieten. Maar het absolute hoogtepunt, een moment dat nog dagen zal blijven nazinderen in ons hoofd, kwam er net voor de bisronde. Gonzalez betoverde zijn publiek met het al iets oudere Down The Line, waarbij band en zanger de zin “Don’t let the darkness eat you up” bleven herhalen en kracht bijzetten. De gedachte aan het einde van het concert en het doven van de spotlights kreeg hierdoor een nostalgische en melancholische bijklank. Want the darkness kwam, na het concert.

In de bisronde betrad Olöf Arnalds nog even het podium om samen met Gonzalez een eigen versie te brengen van I’ll Be Your Mirror van The Velvet Underground. Een duet dat waarschijnlijk lief en goed bedoeld was, maar uiteindelijk rommelig en overbodig overkwam. Afsluiter Leaf Off/The Cave liet ons dat duet bijna vergeten, maar het kippenvel van voor de bisronde kregen we er niet voor terug. Een jammer einde van een noemenswaardig concert.

Want het optreden in het Koninklijk Circus was het ultieme bewijs dat José Gonzalez vaker mag experimenteren en meer uit zijn comfort zone moet stappen. Zijn stem en gitaarwerk hebben ons in het verleden al overtuigd, nu waren het zijn moed en zijn nieuwe ideeën die ons over de streep trokken. Sta recht en overwin. Het leven is aan de durvers, José, and you did it. Tot de volgende.

José Gonzalez, Koninklijk Circus, 16/03/2015

Tags:


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885