займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Expo Julia Margaret Cameron1

Published on mei 19th, 2015 | by Marieke Meire

0

Julia Margaret Cameron – overzichtstentoonstelling

Onder het motto “beter laat dan nooit” willen we jullie alsnog de fototentoonstelling over Julia Margaret Cameron (1815-1879) warm aanbevelen! Cameron geldt als een van de pioniers in de wondere wereld van de (kunst)fotografie en is voornamelijk bekend om haar eigenzinnige portretten van familie, vrienden en bedienden in een Bijbelse, historische en allegorische setting. De expo, samengesteld met werken uit de collectie van het Victoria & Albert Museum in Londen, viert Camerons 200ste verjaardag en de 150ste verjaardag van haar eerste tentoonstelling.

Cameron ontdekte de fotografie zelf slechts op haar 48ste, toen ze een toestel (een gigantische “kast”, wat een verschil met onze cameraatjes van nu!) als verjaardagsgeschenk van haar kinderen kreeg. Margaret ging er meteen duchtig mee aan de slag en slaagde erin om in zestien jaar tijd een indrukwekkend oeuvre neer te zetten. Haar foto’s waren echter om meer dan één reden bijzonder: ze waren (doelbewust) onscherp, vertoonden soms krasjes en plooitjes en hadden meestal iets mysterieus, dromerigs of religieus over zich, wat haar menige kritiek opleverde, maar evenveel bewondering. Of zoals een criticus het ooit verwoordde: “Her mistakes were her successes”.

Cameron portretteerde veel modellen naar figuren uit de wereldgeschiedenis, van de klassieke oudheid (Sappho, Vestaalse maagden) over de renaissance (haar zoon in een renaissancekostuum), tot in haar eigen tijd. Ook fictieve personages kwamen in haar werk opnieuw tot leven. Jonge kinderen figureerden er vaak als Jezuskind, vrouwen als Maria en mannen als monnik. Opvallend waren ook de vrouwelijke modellen die ze gebruikte om mannelijke personages uit te beelden (bv. Il Penseroso, naar het gedicht van John Milton), de diversiteit aan poses die de modellen aan moesten nemen en de emotie, of beter: het ontbreken van emotie, dat de modellen moesten uitbeelden – een lach of een traan valt nergens te bespeuren. Sommigen kijken uitdagend in de lens (bv. Julia Jackson, moeder van ene V. Woolf), anderen kijken dan weer geheel weg van de camera (bv. het wondermooie Angel at the Sepulchre). Tekenend voor haar groepsportretten is de intimiteit die ze uitstralen, dit zowel tussen man en vrouw (Yes or no?), tussen vrouw en kind (Madonnagroepen) als tussen kinderen onderling (The Infant Bridal). Daarnaast fotografeerde ze nog tal van beroemdheden, waaronder de schrijver Alfred Tennyson, met wie Cameron een uitvoerige briefcorrespondentie onderhield, Charles Darwin en Henry Taylor.

In haar missie, die ze zelf omschreef als “to ennoble Photography and to secure for it the character and uses of High Art by combining the real & Ideal & sacrificing nothing of Truth by all possible devotion to poetry and beauty”, is Julia Margaret Cameron zeker en vast geslaagd! Deze prachtige tentoonstelling is nog tot 14 juni te bezoeken in het Museum voor Schone Kunsten in Gent.

Museum voor Schone Kunsten Gent, van 14/03/2015 tot en met 14/06/2015

Tags: ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885