700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Reviews Krekel krekel

Published on maart 28th, 2015 | by Anneleen Winten

0

Krekel Krekel – Bi Feiyu

Bi Feiyu laat de krekels spreken

De eerste regel van Bi Feiyu’s pareltje Krekel Krekel (2015) luidt als volgt: “Normaal gesproken had de hemel rond die tijd allang zo donker moeten zijn dat je geen hand meer voor ogen kon zien”. Eenieder die zelfs maar een miniem literatuurzieltje in zich heeft, moet toegeven dat deze zin tot de verbeelding spreekt. In die eerste paar woorden ligt meteen ook zoveel verborgen: de donkerte van de nacht die je normaliter meeneemt naar andere oorden, maar hier is er iets anders aanwezig dat ervoor zorgt dat je slaap wordt belemmerd. Gedurende het hele boek blijft die onheilspellende sfeer voelbaar. Dat is hetgene wat Feiyu heeft willen aantonen: de wereld is een gevaar geworden voor hen die hem zelf gecreëerd hebben.

Feiyu is gekend om zijn werken die de moderniteit hekelen. De invloed van de Culturele Revolutie op Aziatisch grondgebied is nog nooit zo groot geweest. Echter, de positieve gevolgen van deze vooruitgang zijn steeds minder zichtbaar, maar de negatieve komen in verhulde vorm steeds meer naar voren. Het hoofdstuk “Afstandsbediening” is een van de schrijnendste voorbeelden uit het boek: het betreft een man die steeds dikker wil worden. Dat is zijn levensdoel. Hij heeft geen behoefte om een luchtje te scheppen, maar enkel om naar het televisiescherm te kijken dat er geleidelijk voor zorgt dat zijn wereld zich verkleint tot een breedbeeldbuis. Het gaat daarentegen niet enkel over volwassenen in zijn werk, ook kinderen zijn onderhevig aan de sluipende moderniteit. Ouders die altijd maar werken en daardoor hun kroost alleen moeten laten, waardoor deze laatste uiteindelijk zo zelfstandig wordt dat ze op tienjarige leeftijd al in de volwassen wereld kan fungeren. Uiteraard strookt hun denkpatroon niet met dat van een volwassene en blijven we ons erover verbazen, maar behalve hun uiterlijk zijn er bijna geen verschillen meer met een dertigjarige. Ook de aloude tradities kennen stilaan maar zeker hun teloorgang. De qinverkoper die in het boek op straat leeft omdat hij niet genoeg geld verdient met zijn ambacht doet ons denken aan bijna elke straatmuzikant naar wie niet meer wordt omgekeken. In datzelfde hoofdstuk wordt er overigens ook iemand aangereden, maar geen enkele omstander kijkt hiernaar om. Omdat de mens het “gewoon” is geworden.

Hetgeen Feiyu doet, is iets wat al veel schrijvers getracht hebben: de mens een geweten schoppen. Hij slaagt erin. Feiyu is een sluwe schrijver, hij bespeelt ons met humor om daarna abrupt en brutaal te vragen: “Wat is hier nu eigenlijk zo grappig aan?”, waardoor een onbehaaglijk gevoel ons bekruipt. Want elke lezer die dit boek ter hand zal nemen, zal na afloop beseffen dat wij doordrenkt zijn van de negatieve moderniteit, ongewild of niet.

Tags: , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885