700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Strips Willem

Published on januari 10th, 2016 | by Yannick Schandené

0

Lust en Strijd – Willem

In de reeks een boek dat ik niet verwachtte bevindt Lust en Strijd van Willem zich waarschijnlijk op de eerste plaats. Deze verzameling van tekeningen over de gruwelijkheden van de Tweede Wereldoorlog werd voor het eerst uitgebracht in 1985. Dertig jaar na datum hebben de schetsen van Willem nog steeds niet aan kracht en shockeffect ingeboet.

Wanneer de strip voor het eerste uitkwam, kreeg het zeer snel een Caligula-stempel opgeplakt. De boekhandels zagen het als een aanstootgevende strip en zo werd het snel onvindbaar. De uitgave die je nu kan verkrijgen is er een met of zonder de documentaire-dvd De koele woede dat het leven en oeuvre van tekenaar Bernard Willem Holtrop bespreekt. Lust en Strijd is namelijk niet zijn enige wapenfeit, gezien hij eveneens wekelijks verschijnt in onder andere Libération en Charlie Hebdo en prestigieuze prijzen verwierf zoals de Stripschapprijs en de Grand Prix du Festival dAngoulême.

Maar wat maakt deze strip zo opmerkzaam en volgens boekhandelaars aanstootgevend? Zoals geen ander demystificeert en deheroïseert Willem de daden van de Tweede Wereldoorlog door hen letterlijk in hun blootje te zetten. Met zijn gratuite, maar oh zo pijnlijke beeldkracht zet hij de gruwelijkheden van de oorlog centraal.

Het is moeilijk om de kracht van het beeld te vertalen in woorden, toch wil ik enkele tekeningen bespreken. In het eerste deel schetst Willem het imperialisme en kolonialisme van de westerse beschaving neer onder een filter van nazisme. We zien een Drittes Reich kolonialist met de nazivlag, Mein Kampf-boeken en de foto van Hitler uitreiken aan cartooneske indianen. Een directe knipoog naar onze pastoors die naar de kolonies reisden om het woord van God te verkondigen.

In het derde deel neemt hij de concentratiekampen onder de loep en kan ik toevertrouwen dat het er alles behalve luchtig aan toe gaat. Een van de sterkste tekeningen is een varken aan het spit, waar het vuur wordt aangehouden door lijken van joodse gevangen. Een gruwelijk tafereel dat als een mokerslag in je gezicht je even terug bewust maakt van de wandaden en je de hamvraag doet stellen: waarom? Waarom moet deze tekening bestaan, maar ook waarom hebben de concentratiekampen bestaan? De tekening kan je doen huiveren van walging, maar het blijft een tekening gebaseerd op echte gebeurtenissen. Dont shoot the messenger, hij brengt ons enkel een bericht dat we liever niet in ons collectieve geheugen gegrift willen zien.

Tenslotte is er dat poëtisch beeld van een burlesk tafereel waar twee Duitse soldaten die elk een arm missen, samen de accordeon spelen voor een groep huisvrouwen die zich liever bezatten in een schuilkelder. Het is sprekende droefheid voor de absurditeit van de oorlog.

Lust en Strijd is een boek dat je grijpt diep in de onderbuik, je even misselijk doet voelen en je dan met buikkrampen achterlaat. Waarom moeten we zoiets doorstaan? Omdat het niet alleen een document is van Wereldoorlog II, maar ook onze tijd. Wie denkt ongevoelig en cynisch te zijn geworden door al het vreselijke nieuws, zal zijn ogen nog wijd opentrekken met deze strip. Het doet je reflecteren over de beeldvorming van oorlog. Onlangs was er een mooi artikel over de manier waarop oorlog de huiskamer binnenkomt bij een moslimgezin en eurocentrische gezinnen. Ons beeld is erg afstandelijk geworden: luchtaanvallen, militairen die zich voorbereiden en af en toe mensen die vanonder het puin worden gered. Mensen die Al Jazeera en dergelijke nieuwszenders dagelijks hebben opstaan, krijgen tientallen beelden van afgerukte ledematen, massagraven en verminkte gezichten te zien. De oorlog is er emotioneler. Willem doet hier net hetzelfde, door zijn persiflages maakt hij de oorlog terug persoonlijk, gruwelijk en absoluut geen noodzakelijk kwaad, maar een zinloos machtsspel tussen mannen die willen weten welke penis het langst is.

Tags: , , , , , , ,


About the Author


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885