700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Essays Marlon Brando

Published on april 9th, 2015 | by Olivier Tytgat

0

Marlon Brando

Vorige week, op vrijdag 3 april 2015, zou Marlon Brando zijn 91ste verjaardag gevierd hebben. Het perfecte moment voor een overzicht van de unieke carrière van een ware held van het witte doek en één van ’s werelds meest roemruchte acteurs.

Marlon Brando werd geboren op 3 april 1924 in Omaha, Nebraska. Zijn vader was een handelsreiziger en zijn moeder een theaterlerares, die onder andere Henry Fonda heeft opgeleid. Brando had niet bepaald een gelukkige jeugd, met een koude, afwezige vader en een alcoholistische moeder. De jonge Marlon acteerde om toch wat affectie van zijn moeder te krijgen, en om haar af te leiden van de drank. Vaak moest hij haar ophalen in het politiestation als ze weer eens dronken op straat had rondgedoold, iets wat bij hem diepe wonden heeft achtergelaten, en wat volgens acteur Andy Quinn wel eens de bron van zijn talent zou kunnen zijn.

In 1943 volgde hij het voorbeeld van zijn zus Jocelyn en trok hij naar New York, om daar acteur te worden. Tijdens zijn opleiding ontdekte hij de Stanislavski methode, beter bekend als method acting, een acteerstijl waarbij de acteur put uit zijn eigen emoties en ervaringen om zo de emoties van zijn personage beter te begrijpen. Al snel zou hij het ultieme symbool worden van deze revolutie in het acteren.

Hoewel hij zijn jonge jaren op de planken doorbracht en daar furore maakte, stapte hij in 1950 met de film The Men over naar het witte doek, waar hij een verlamde soldaat speelt die worstelt met het trieste feit dat hij nooit meer zal kunnen stappen. Een jaar later volgde Brando’s grote doorbraak in een filmadaptatie van Tennessee Williams’ klassieke toneelstuk A Streetcar Named Desire. Met zijn wervelende prestatie als Stanley Kowalski veroverde hij de harten van zowel de critici als honderden jonge vrouwen. Ook leverde het hem een Oscarnominatie op, die uiteindelijk naar Humphrey Bogart ging. Brando was zelf niet aanwezig op de uitreiking, maar had in zijn plaats een taxichauffeur gestuurd. Een eerste hoofdstuk in een reeks van onenigheden met de Academy.

Een ster was geboren, en Hollywood lag aan zijn voeten. Al snel volgde een resem hoofdrollen in grote producties als Julius Caesar en On the Waterfront, en zijn eerste grote prijs kwam steeds dichterbij. Van 1952 tot 1955 werd hij steeds genomineerd, en in 1955 mocht hij eindelijk dat gouden beeldje in ontvangst nemen voor zijn rol in On the Waterfront, een film van de even legendarische regisseur Elia Kazan, met wie hij eerder had gewerkt voor A Streetcar Named Desire.

Tegen de late jaren 50 was Brando opgeklommen tot de meest gegeerde acteur in Tinseltown. Zijn mars naar de absolute top leek onstuitbaar, tot zijn ster in de vroege jaren 60 begon te tanen. In 1961 maakte Brando zijn debuut als regisseur met One-Eyed Jacks. De western had een enorm budget, maar sloeg er niet in het publiek te trekken zoals bij zijn vorige films. Datzelfde jaar speelde hij in The Fugitive Kind, nog een verfilming van Tennessee Williams. Ook deze film flopte in de box-office. Twee misstappen bleken nog niet genoeg voor Marlon, die de hoofdrol in het filmepos Lawrence of Arabia naast zich neerlegde – naar het schijnt omdat hij geen zin had om op een kameel door de woestijn te moeten trekken – en in plaats daarvan besliste te verschijnen in Mutiny on the Bounty. Buiten een toen enorm salaris van 1 miljoen dollar, wat van hem de best betaalde acteur maakte, bracht deze remake van de film uit de jaren 30 hem enkel ellende. De productie duurde veel te lang, en door het monumentale budget van $20 miljoen was het vrijwel onmogelijk om winst te maken. Kritisch vaarde de film beter, met zeven Oscarnominaties, die hij allemaal verloor aan, jawel, Lawrence of Arabia.

Brando was box-office vergif geworden, en hij spendeerde de volgende jaren aan het maken van een reeks commerciële, en soms ook kritische flops zoals The Chase en The Night of the Following Day. Hollywood keerde hem resoluut de rug toe toen hij verscheen in de anti-imperialistische film Queimada en in 1963 deelnam aan Martin Luther Kings protestmars in Washington. Het vroegtijdige einde van wat een briljante carrière had kunnen en moeten zijn was in zicht, tot hij in 1972 op grootse wijze zijn comeback maakte op het witte doek, als de legendarische Don Corleone in The Godfather.

Francis Ford Coppola’s meesterwerk, vaak genoemd als één van de beste films aller tijden, katapulteerde Brando naar nog ongekende hoogten. De film had de hoogste opbrengst in de box-office ooit, en leverde hem een meer dan verdiende tweede Oscar op, die hij opnieuw niet zelf kwam ophalen. In zijn plaats stuurde hij een Indiaanse vrouw, die later een ingehuurde actrice bleek te zijn, om de problemen van de Native Americans aan te kaarten.

Brando was weer helemaal terug, en datzelfde jaar maakte hij Last Tango in Paris, een project dat een zware emotionele tol vroeg, en leidde tot een pauze van drie jaar. In 1976 speelde hij in The Missouri Breaks naast rijzende ster Jack Nicholson, en na nog een driejarig intermezzo zette hij zijn laatste grote prestatie neer in Coppola’s Apocalypse Now. Vanaf dan ging het opnieuw bergaf voor Brando, die nog minder moeite deed dan gewoonlijk, en alleen voor het grote geld verscheen. Buiten zijn rol in A Dry White Season, waarvoor hij zijn achtste en laatste Oscarnominatie ontving, maakte hij nog nauwelijks films zijn naam waardig, met Christopher Columbus: The Discovery als triest dieptepunt.

In 2001 maakte hij zijn laatste verschijning in The Score, en op 1 juli 2004 overleed de 80-jarige Brando aan longfibrose. Zijn carrière was er een van duizelingwekkende hoogtes en verstikkende laagtes, maar als er één naam is die unaniem wordt gelijkgesteld aan rauw acteertalent, aan een ware filmische gigant, dan is het wel die van Marlon Brando.

Tags:


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885