700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Reviews Masaan 3

Published on september 22nd, 2015 | by Bavo Blanckaert

0

Masaan – Neeraj Ghaywan

In de Indiase film Masaan (goed voor de prijs van de filmkritiek in Cannes) worden twee verhalen door elkaar verteld, alsof ze haasje-over met elkaar spelen. Maar vraag je de verhalen om in je hoofd netjes naast elkaar te gaan staan, dan springt in het oog hoe ze zich bloedmooi als elkaars spiegel presenteren. Het maakt van deze Indiase indie, die de zoektocht van jongeren naar liefde en waardering binnen de socio-economische context van India plaatst, vooral door zijn overdachte vertelling een slimme en warme voltreffer.

Masaan (Hindi voor ‘crematorium’) windt er geen doekjes om: het gaat niet goed met India. Devi en haar vriend liggen nog maar net in een hotelkamer te vrijen of de politie valt de kamer binnen. Het paar is niet getrouwd en dus is hun affaire strafbaar. Een politieman haalt een gsm boven waarmee hij de lamgeslagen Devi filmt om de beelden later als compromitterend materiaal te gebruiken. Devi’s vriend vlucht de badkamer in en snijdt zijn polsen door. Alsof dat niet erg genoeg is, beschuldigt de politie het meisje van medeplichtigheid aan zijn zelfmoord. Als haar vader de corrupte commissaris geen geldsom betaalt, riskeert Devi om in de storm van een seks- en mediaschandaal terecht te komen.

In het tweede verhaal van Masaan volgen we Deepak, een jongen uit de lage sociale klasse, die op een begraafplaats voor arme Indiërs (het crematorium uit de titel) werkt. Hij moet er de lijken verbranden en hun schedels stukslaan zodat hun zielen de reis naar de hemel kunnen aanvatten. Deepak studeert intussen aan de universiteit om ingenieur te worden en zo aan de barre levensomstandigheden te ontsnappen. Nadat hij haar bij vrienden op een Facebookpagina heeft gezien, wordt hij verliefd op Sadhya, een meisje uit de hoge klassen van het nog steeds diep in de Indiase ziel verankerde kastesysteem. Na wat vrolijk geflirt blijkt de liefde wederzijds, maar dat betekent niet dat Deepak zijn eigen tragedie kan afwenden.

Zo kijken we respectievelijk drie kwartier naar de gevolgen en drie kwartier naar de aanleidingen van een verschillende catastrofe. Het meisje Devi verstart en wordt een steeds meer naar binnen gekeerde figuur. Ze praat niet over wat ze ervaart. Je moet goed naar haar kijken om in haar hoofd te kruipen. Maakt verdriet een mens onkenbaar? De jongen Deepak slaat steeds meer zijn vleugels uit en waagt zich aan een vlucht naar voren. Hoe transformatief is knetterend geluk? Maakt tomeloze blijdschap je voor een buitenstaander even vreemd en onleesbaar? Ook de aanwending van technologie wordt in dubbelvraag gesteld: voor Devi is het een dreigement wanneer de agenten het op hun gsm opgeslagen beeldmateriaal online willen plaatsen. De op Facebook gezette foto van Sadhya is voor Deepak daarentegen de opengezette deur naar de vrijblijvende bevrijding. En wat is uiteindelijk het interessantst, het inzichtelijkst of het moeilijkst om naar te kijken? Naar de aardverschuivingen in het zog van een tragedie? Of naar de komst van een naderend onheil?

Debuterend regisseur Neeraj Ghaywan situeert die verhaalde gedachten -of denkende verhalen- in een verpauperd maar visueel aantrekkelijk stukje India aan de oevers van de Ganges. Hij weet het beste uit zijn acteurs te puren. Sneu dan dat zijn beeldtaal wat flets uitvalt. In vergelijking met de dure Bollywoodproducties die we ook uit India kennen, vallen de productiewaarden en de fotografische bravoure van deze Indiaas-Franse coproductie in het nadeel van Masaan uit. Daartegenover staat dat Masaan een echte auteursfilm is. Niets mis met Bollywoodfilms, maar Masaan straalt meer welgemeende authenticiteit en bezorgdheid over India en zijn inwoners uit. De Bollywoodinvloeden van de film beperken zich tot het feit dat scenarist Varun Grover ook de muzieklyrics schreef en dat de focus op de vlinders in de personagebuiken ligt. Maar in Masaan kriebelen de vlinders niet alleen, ze steken ook venijnig. Masaan is geen grootse maar wel erg mooie cinema uit en over een land dat je op je bioscoopreizen zelden bezoekt.

Tags: , , , , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885