займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Series Be Here Nowish

Published on maart 5th, 2015 | by Yannick Schandené

0

Natalia Leite en Alexandra Roxo: opvolgsters van Lena Dunham?

Webseries en webproducties kennen nog niet het succes van hedendaagse series, maar hier en daar stoten nieuwe talenten dankzij dit medium door. Achter de webseries zitten dames en heren die niet bang zijn om verschillende petjes te dragen: schrijver, regisseur, muzikant,… We zien het in het hedendaagse filmlandschap bij jonge talenten zoals Xavier Dolan (25 jaar en al 5 films) en Lena Dunham (28 jaar oud, 4 seizoenen van Girls en 2 films). Ook Natalia Leite en Alexandra Roxo, twee Braziliaans-Amerikaanse dames die – zoals ze op hun site Purple Milk beschrijven – elkaar ontmoet hebben tijdens de planetaire verschuiving van Saturnus, vertonen diezelfde energie om te produceren, te regisseren en te schrijven. We kregen de kans om een van hen te interviewen en bespreken kort twee van hun recente projecten.

Be Here Nowish

Beide dames hebben dan wel Braziliaanse roots, maar de New York Brooklyn vibe is niet uit hun universum weg te denken. Dat merk je meteen als je een aflevering van hun webserie Be Here Nowish bekijkt. In deze tiendelige microserie volgen we het verhaal van Roxo en Leite, twee hippe, grappige maar wat doelloze en soms irritante twintigers (een teken van deze generatie) die naar L.A. gaan om te ontwaken dankzij een goeroe. Deze premisse dient enkel om vaak met spot om te gaan met thema’s van hun generatiegenoten: recreatieve drugsreviews op Yelp, transcendentale groepstherapieën voor gezamenlijke orgasmes, genderswapping, overseksualisering,… Be Here Nowish is prettig en vurig, maar mist soms wat samenhang. De personages maken iets te vaak popreferenties naar hun manier van leven, waardoor de show wat diepgang mist en enkel een misvormde spiegel van de hippe community in New York is. Toch kijkt de serie weg en voegen beide dames enkele fijne regie-elementen toe.

Every Woman

Hier komt de vindingrijkheid van Alexandra en Natalia goed tot  zijn recht. Ze maakten de eerste aflevering van deze docureeks voor de alternatieve nieuwswebsite Vice. Wat je ziet zijn twee dames die het bruisende Brooklyn ruilen voor Centraal- en Zuid-Amerika. Tijdens hun trip gaan ze de meest diverse jobs aan en kijken ze hoe het voelt om een barvrouw te zijn in een truckerscafé of, zoals in de eerste aflevering, een stripteaseuse. Wat volgt zijn enorm eerlijke beelden, aangevuld met sterk camerawerk. We leren beide dames kennen in Brooklyn en we zien hoe dat botst met het stripteasemilieu. Toch willen ze volharden in hun taak, maar wat ze zien rondom hen zijn gebroken vrouwen. Hun eigen leven ligt niet in de handen van toevallige passanten, zoals de vrouwen die elke dag stripteaseuse zijn, en verscheurd rijden ze door naar hun volgende job. Een soms harde, soms geniale eerste aflevering!

Interview

Dag Alexandra, eerst en vooral bedankt om dit interview te geven. Ik ga meteen met de deur in huis vallen en het hebben over de interessante cinematografie van jullie docureeks Every Woman. Zonder al te veel budget geven jullie toch blijk van veel talent. Zowel de decoupage als het camerawerk op zich hebben een zekere vindingrijkheid. Hoe zijn jullie tot dergelijke beelden gekomen? 

Alexandra Roxo: Voor Every Woman hebben we eigenlijk alles zelf gefilmd en opgenomen. We zijn met zijn tweeën vetrokken en hebben hierdoor oplossingen moeten zoeken voor verschillende situaties. We zijn allebei fotografe van opleiding en hebben ook al als cinematograaf aan verschillende projecten gewerkt. Hierdoor hebben we onze eigen stijl ontwikkeld. Het was voor ons belangrijk om ervoor te zorgen dat Every Woman een eigen stijl kreeg. We wilden ervoor zorgen dat het een soort van hybride vorm was tussen een narratief verhaal en een documentaire, tussen een performance en iets verhalends. Hierdoor hadden we niet veel geld nodig om er iets artistieks van te maken. Wanneer je terug naar de basics van fotografie gaat, heb je enkel een gewone camera nodig. Je kan daar zonder al te veel licht of bijkomende sleur mooie artistieke beelden uithalen. Het was een echte uitdaging voor ons, maar ook een leuke ervaring.

Ook de manier waarop jullie het verhaal brengen is erg persoonlijk. Het volgt jullie leven, maar dan in een andere context.

Alexandra Roxo: Ja, het was een erg subjectieve kijk op de zaak. Daar hebben we ook expliciet voor gekozen. We wilden de documentaire maken vanuit het perspectief van zowel filmmakers als vrouwen, als onszelf.

Zijn er nieuwe verhalen gepland voor Every Woman

Alexandra Roxo: Ja, we zijn op dit moment het volledige seizoen aan het afronden. We proberen verder te onderhandelen zodat we onze artistieke vrijheid niet verliezen. Maar normaal wordt deze pilot een volwaardige serie.

Tijdens mijn zoektocht naar meer informatie over jullie werk vond ik enkele vergelijkingen met Lena Dunham. Jullie doen beiden al het werk: schrijven, regisseren, filmen, producen, … Jullie tonen ook beiden dezelfde thema’s, zoals alledaagse seks zonder het objectiveren van de vrouw en onzekerheden van creatieve mensen. Wat vind je zelf van die vergelijking? 

Alexandra Roxo: Voor ons is het erg belangrijk dat we voor en achter de camera zijn. We vinden het belangrijk om meteen over te gaan naar de actie na het schrijven. We proberen verhalen te vertellen die voor ons alledaags zijn en onze leefwereld reflecteren, dus vinden we het ook normaal dat we het eveneens filmen. Deze manier van doen valt buiten de conventies van de gewone media en het is misschien ook daarom dat we het zo fijn vinden. Er is veel meer van dit soort werk dat het alternatieve, queer, spirituele weergeeft dat niet wordt gezien. Maar het is nog erg fris en nieuw.

Inderdaad, in Be Here Nowish vond ik het bijvoorbeeld erg moeilijk om het onderscheid te maken tussen de momenten waarop jullie het meenden en de momenten waarop jullie lachten met jullie eigen subcultuur. Die grens was erg dun. 

Alexandra Roxo: Haha, inderdaad. Daarvoor doen we het eigenlijk. We wilden een speels evenwichtspunt vinden waar we van de meer down-to-earth momenten konden overgaan naar geschifte momenten zonder de mensen duidelijke signalen te geven. We kunnen het nog verder drijven door de kaart uit te spelen van pure komedie met geschifte momenten, maar dat interesseert ons niet echt. In het volgende seizoen gaan we proberen verder met dat evenwichtspunt te werken.

Om even terug te komen op al het werk dat jullie zelf doen. Is dat voornamelijk een artistieke of toch ook een budgettaire keuze?

Alexandra Roxo: Het is misschien wel beide. Maar voor Natalia is het toch meer een artistieke keuze, ze wil zelf alles controleren van het begin tot het einde. Ik kan haar daarin wel volgen. Maar het helpt wel om dingen te produceren als de kost ervan lager is. We houden beiden even hard van acteren als van filmen. Een ander voordeel is dat we nooit hoeven te wachten om iets te doen. We kunnen beginnen filmen wanneer we willen, aangezien we alles zelf in handen hebben. Dus waarom zou je het niet doen?

En hoe houden jullie dat strakke ritme aan? Films, webseries, documentaires,… Elk met hun eigen codes en manier van werken.

Alexandra Roxo: Het kan soms moeilijk zijn, dus hebben we moeten leren om ons in te leven in één project per keer. Vroeger waren we te happig en wilden we alles tegelijk doen. We werkten nu bijvoorbeeld zes maanden aan een film en het was moeilijk om geen zijproject aan te nemen, maar voor ons essentieel om de film tot een goed einde te brengen. Nu de film af is, kunnen we aan iets anders beginnen. Maar wanneer we met Be Here Nowish bezig waren, is het idee van Every Woman ontstaan en konden we onszelf niet beletten om daar ook aan te werken. Het is niet makkelijk, maar we zijn daarom ook met twee en proberen de taken onderling te verdelen zodat we niet zot worden.

Is het moeilijk om met zijn tweeën te werken? 

Alexandra Roxo: Soms is het niet vanzelfsprekend en raak ik ontzet door de energie van Natalia, maar meestal is het heel erg stimulerend. Ik werk dan een eerste draft uit waar Natalia naar kijkt, en zijn we vertrokken. We zijn erg complementair. Dat hebben we door de jaren heen geleerd van elkaar. We hebben ook een aanvullende cultuursmaak, waardoor ons universum rijker wordt met de dag. Ik vind het leuk dat we naar andere dingen kijken en naar andere muziek luisteren. Dat zorgt voor fijne vibes.

Fijn te horen. Heel erg bedankt voor dit interview en succes met de volgende projecten!

Tags: , , , , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885