700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Series orange is the new black

Published on november 8th, 2015 | by Sophia Van Keer

0

Orange is the New Black

Jenji Kohan heeft iets met drugs. In de serie Weeds probeerde Marie-Louise Parker de eindjes aan elkaar te knopen na het overlijden van haar man door illegaal marihuana te verkopen. Orange Is The New Black kun je bijna zien als het vervolg ervan. Wat gebeurt er als je betrapt wordt en jarenlang de vrouwengevangenis van Litchfield je thuis mag noemen? Het overkwam Piper Kerman. Ze smokkelde drugs in opdracht van haar toenmalige geliefde (Alex Vause in de serie, gespeeld door Laura Prepon, beter bekend als Donna in That 70’s Show) en werd gearresteerd. Haar autobiografie inspireerde Kohan om een serie te produceren voor Netflix. Geloof ons, deze serie lijkt helemaal niet op die andere gevangenisreeks Prison Break.

Piper

Het hoofdpersonage in Orange Is The New Black heet Piper Chapman, op zeer broze en gelaagde manier vertolkt door Taylor Schilling. Piper maakte in het verleden een verkeerde keuze die haar verdere leven beïnvloedde. Ze begon een relatie met de mysterieuze Alex, een belangrijke contactpersoon in een web van internationale drugshandel. Piper smokkelde ook drugs voor haar vriendin. Na de breuk met Alex begint Piper een relatie met een man, een freelance journalist: Larry Bloom (Jason Biggs). Bij haar arrestatie komt haar verleden aan het licht. Ironisch genoeg ruilde ook producer Jenji Kohan haar relatie met een man in voor een relatie met een vrouw. Of hoe de realiteit de fictie soms inhaalt. Terug naar de fictie. Onlangs raakte een lijst bekend van afleveringen waarin we als publiek verslaafd zijn geraakt aan onze favoriete series. Voor Orange Is The New Black moet dat ongeveer in seizoen 1, aflevering 4 geweest zijn. Dit is de aflevering waarin ‘Crazy Eyes’ (Uzo Aduba, die tijdens de laatste Emmy-uitreiking de prijs voor beste vrouwelijke bijrol won) haar liefde verklaart voor Piper. Eerlijk? Wij waren al mee tijdens aflevering 2. Piper probeert haar eerste dag in de gevangenis te overleven. De mythe over water en brood blijkt niet eens een grap. Na een opmerking over de erbarmelijke staat van het eten in de kantine, wordt ze prompt geboycot door Red (Kate Mulgrew, zij speelde ooit in Star Trek mee), die verantwoordelijk blijkt voor de keuken en het keukenpersoneel. Het staat 1-0. De vraag is wat Piper doet om Red toch aan haar kant te krijgen en intussen iets eetbaars te scoren? Hooked!

Strip search

De serie is in elk opzicht anti-Hollywoodiaans. In een wereld waarin looks, mode, high fashion couture en dus vooral het uiterlijk alle aandacht krijgen, moeten de gevangenen strippen. Ze moeten zich letterlijk ontdoen van hun luxekledij, make-up, culinaire verwennerijen en uiteraard ook hun vrijheid. Net als in een mannengevangenis, geldt ook hier de wet van de sterkste, zowel fysiek als mentaal! Modellen met maatje 32 of romantische decors moet u dus niet verwachten. De gevangenen dragen allemaal hun oranje outfit. Vandaar ook de titel. Een rechtstreekse verwijzing naar de modewereld waarin zwart als een basiskleur wordt beschouwd en een nieuwe kleur dus steeds wordt vergeleken met de kleur zwart.

Flashbacks

Wat maakt deze serie nu zo verslavend? De originele personages zijn zeer verfrissend. Passeren de revue: een non/milieuactiviste, een zwarte transgender, een zelfverklaarde afgevaardigde van God, een seksueel gestoorde bewaker en natuurlijk ‘Crazy Eyes’. Dit zijn slechts enkele van de heerlijke personages die Orange Is The New Black rijk is. Heel belangrijk: alle personages zijn evenwaardig. In elke aflevering leren we telkens een paar gevangenen beter kennen, maar de makers behouden goed het overzicht. Vernieuwend is de manier waarop er wordt omgegaan met de verschillende verhaallijnen. Al blijft het leven van Piper wel de rode draad in de hele serie, we leren haar medegevangenen even goed kennen. Alsof de makers het gemeenschapsgevoel dat het gevangenisleven beheerst willen benadrukken. Via lange flashbacks komen we te weten op welke manier de andere gevangenen terecht zijn gekomen in Litchfield. De scenaristen confronteren zowel de kijker als de personages met een rijk spectrum aan misdaden. Je kan het zo gek niet bedenken of het zit in de serie verwerkt. Het is namelijk geen traditie onder gevangenen om te praten over je misdaden. Zo wordt het voor de kijker ook een spannend spelletje om te raden wie om welke reden in Litchfield zit en dat zorgt voor verrassingen. Tijdens de flashbacks zien we de personages in hun vroegere natuurlijke habitat. Deze flashbacks zijn broodnodig om het gedrag van bepaalde personages te verklaren en hun misdaden in een nieuw daglicht te plaatsen. De scenaristen zijn daarbij genuanceerd te werk gegaan, zonder te in clichés te vervallen.

You’ve Got Time

Als themalied werd gekozen voor het nummer You’ve Got Time van Regina Spektor. Een uitstekende keuze omwille van de titel. In de gevangenis draait alles om het element tijd. De gevangenen moeten hun tijd uitzitten en vragen elkaar dan ook regelmatig: Hoelang moet jij nog? Verder is het natuurlijk ook een verwijzing naar de invulling van de tijd die de vrouwen hebben om berouw te tonen voor hun daden. Op welke manier maken ze zich nuttig in de gevangenis? Hoe kunnen ze overleven? Vervallen ze niet in hun oude gewoontes? Zoals Piper zelf zegt: in de gevangenis moet je wel op een bepaald moment de confrontatie aangaan met jezelf. De titel verwijst tenslotte naar de tijd die ze nog kunnen benutten als ze vrij komen. Verschillende personages maken plannen die ze willen uitvoeren tijdens hun post-gevangenisperiode. Kunnen ze de band met hun familie en vrienden terug versterken? Zien ze hun kinderen nog opgroeien? Zullen ze een trouwfeest kunnen geven? Kunnen ze hun vrijheid wel aan? Deze toekomstplannen maken deel uit van de zingeving die de vrouwen willen geven aan de periode waarin ze achter tralies zitten.

This is America

Tijdens de finale van het tweede seizoen, hebben de makers wel enkele aanklachten tegen de soms erbarmelijke omstandigheden in een vrouwengevangenis in het scenario verwerkt. Zo krijgen de gevangenen af te rekenen met sociaal-maatschappelijke problemen binnen de gevangeniscontext zoals lichaamshygiëne, sanitaire problemen, het samenleven in kleine ruimtes, het gebrek aan verse voeding en ga zo maar door. Hierdoor lijkt Orange Is The New Black soms wel een documentairestijl aan te nemen. We krijgen het leven in een gevangenis te zien door de ogen van een persoon die er effectief haar tijd heeft uitgezeten: Piper Kerman. Dit is eerder het dramatische element in de serie. Zelfs voor de nominaties van de meest recente Emmy-awards, wisten de organisatoren Orange Is The New Black niet goed onder te brengen onder een bepaalde categorie. Er werd getwijfeld tussen drama en komedie. Dat is het verfrissende aan deze reeks. Ze laat zich niet gemakkelijk in een hokje duwen: het is geen tragikomedie, maar ook geen drama of komedie pur sang. De scenaristen brengen zelfs een gevarieerd spectrum aan controversiële thema’s onder de aandacht, zoals scheiding, misbruik, druggebruik, verkrachting, homorechten en abortus. Ook al doen series het goed wanneer het hoofdpersonage het slechte pad bewandelt, denk maar aan Breaking Bad en Weeds, we kunnen niet anders dan met een kritisch oog het verval van het grote Amerika aanschouwen. Al wordt het deze keer wel met een flinke dosis humor gebracht. Elke aflevering gaat net zo zoet binnen als een donut. Voor wie er nog aan twijfelt: zowel buiten als in de gevangenis is oranje écht het nieuwe zwart!

Tags: , , , , , , , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885