700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Reviews Phoenix foto

Published on maart 10th, 2015 | by Sophia Van Keer

0

Phoenix – Christian Petzold

Afscheid nemen, het moeilijkste wat er bestaat. Iedereen die E.T. heeft gezien weet welke traumatische ervaring gepaard kan gaan met het loslaten van een geliefd persoon. Laat dat nu net het thema zijn van Phoenix, geregisseerd door Christian Petzold.

Petzold schetst een naoorlogse situatie (1945) waarin de Duitse Nelly Lenz (Nina Hoss) door haar verminkte gelaat met een identiteitscrisis worstelt. Nelly is het ware, gruwelijke gelaat geworden van de Holocaust. Ze overleeft de concentratiekampen, maar moet haar huidige situatie nog accepteren. Zelf rouwt Nelly om haar verleden. Ze kan zich haar leven met haar man Johnny (Ronald Zehrfeld) van vóór de oorlog uitbrak enkel herinneren als een utopie en blikt meermaals nostalgisch terug.

Een hoofdpersonage met een verminkt gelaat? U denkt toch ook spontaan aan The English Patient van Anthony Minghella? Al heeft deze prent meer gemeen met bijvoorbeeld La Piel Que Habito van Pedro Almodovar. Identiteit is nu eenmaal een van de meest besproken thema’s uit de postmoderne cinema. Nelly is overtuigd dat ze zichzelf kan terugvinden, maar vreest de reactie van haar man Johnny. Zal hij haar nog herkennen?

Nelly moet een gelaatsreconstructie ondergaan. Ze vindt haar man terug, maar manlief herkent haar niet. Haar nieuwe gezicht is te verschillend van haar oude. Petzold speelt op ingenieuze wijze met de lichtinval. De scènes waarin het gezicht van Nelly nog niet helemaal gereconstrueerd is zijn donker. Zo donker zelfs dat het hoofdpersonage enkel te herkennen is aan de contouren van haar kapsel. Naarmate de film vordert, zien we het nieuwe gelaat van Nelly. De actrice en het hoofdpersonage treden meer en meer op de voorgrond en staan letterlijk meer in the spotlight(s). Het donker is dan ook een metafoor voor het duistere verleden en de verwoestende invloed van de oorlog. Het hoofdpersonage leeft ook psychologisch in het donker. Ze heeft geen zicht op de toekomst en zal er anders uitzien. Enkel haar persoonlijkheid is hetzelfde gebleven. Het licht is een metafoor voor de hoopvolle toekomst.

Nadat Nelly haar man gevonden heeft in de nachtclub Phoenix, ziet ze een performance van twee dames, Vicky en Lola. Ze dragen pakjes in zwart en wit als een metafoor voor donker en licht. Een belangrijke verandering zal plaatsvinden in het verhaal. Naarmate het verhaal vordert, gebruikt Petzold ook meer vrolijke kleuren zoals rood en wit (rode lippenstift en een rood kleed). De retrofilter laat de context van de oorlog nog meer tot zijn recht komen.

Nadat Johnny Nelly weerziet, herkent hij haar niet als zijn eigen vrouw. Toch lijkt ze volgens hem zeer erg op haar. Nelly wordt nu haar eigen dubbelgangster. Johnny wil Nelly tot in de details transformeren tot zijn eigen vrouw. Zo hoopt hij te kunnen profiteren van de erfenis die haar te beurt valt na het overlijden van al haar familieleden. Zij hebben de concentratiekampen niet overleefd. Het verhaal van de transformatie is niet uniek. De obsessie van een man die zijn nieuwe liefde wil transformeren tot zijn verloren gewaande geliefde… Deze film is in dit opzicht schatplichtig aan Hitchcocks Vertigo. Heel uniek is wel het gebruik van een lied als leidmotief: Speak Low van Kurt Weill. Het nummer wordt op verschillende scharniermomenten gedraaid in de film.

Dankzij de transformatie heeft Nelly zichzelf herontdekt. Toch is haar man enkel op haar geld uit. Nelly heeft een nieuw gelaat, maar haar persoonlijkheid is hetzelfde gebleven. Johnny ziet er hetzelfde uit, maar zijn persoonlijkheid is danig veranderd. De verwoestende invloed van de oorlog is merkbaar bij beide personages. Phoenix is een straffe thriller, verpakt als oorlogsdrama over herkenning, erkenning en verlies van identiteit.

Wat Phoenix echt wil vertellen is dat niemand in staat is om de klok terug te draaien. Verandering maakt deel uit van het leven. We moeten leren loslaten. Of het nu gaat over een verloren liefde, geld of zelfs je eigen gelaat.

Tags: , , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885