700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Expo Jan De Cock foto

Published on februari 13th, 2015 | by Thomas Andries

0

Sculpture Communism – Jan De Cock

Havana, Hong Kong, Herford. Net zoals de Internationale wil Jan De Cock heersen op Aard’. Nu keert de kunstenaar terug naar zijn heimat. Hij stelt zijn Sculpture Communism voor in de Brusselse galerie Office Baroque. Treffend werk, ondersteund door een manifest over de consumentenmaatschappij.

“Ware cultuur (…) reflecteert een wereld die zowel permanent is als oneindig open”. Een geladen statement van De Cock, maar zelfs hier, buiten context, is het correct. Vooral het tweede luik – kunst laat zich interpreteren – komt op de tentoonstelling naar boven.

Open

De assemblages laten je toe de inhoud zelf in te vullen. Je kan je dan wel laten leiden door de geschriften van de kunstenaar of de verkooppraatjes van het galerievolk, maar in tegenstelling tot binnen het echte communisme zal niemand je daartoe verplichten.

Een open kunst leidt tot discussies en uitwisselingen van visies. Zo is het dus bij De Cock. De werken en het hele concept van de tentoonstellingenreeks zijn een esthetisch aforisme. Onmogelijk eenduidig te begrijpen. De toeschouwer heeft een enorme vrijheid.

Motif

De vormentaal van functionalisten zoals de Brusselse Louis Herman De Coninck komt hier terug. Ironisch dat hier van een functie weinig sprake is, tenzij je de boodschap als doel beschouwt. We zien de werken de ruimte beheersen. Niet enkel wereldwijd en buiten, ook in Office Baroque door een nieuw type kunstwerk.

Motifs noemt Jan De Cock ze. Werken die niet staan als een standbeeld, niet liggen als een objet trouvé of hangen als een schilderij. Nee, ze leunen tegen de muur. Zo doen ze aan een gedeconstrueerde kruisafneming denken.

De diagonale lijnen die De Cock met zijn Motifs creëert veranderen de kale ruimte in een binnenstebuiten gekeerde gotische kerk met luchtbogen. Toch is er een groot verschil. Dat hangt samen met het eerste deel van de kunstenaarsdefinitie van cultuur: ze is blijvend.

Kapitalisme

Van de natuurstenen pilaren kan je stellen dat ze permanent zijn (tenzij ze moedwillig vernietigd worden). Kan je dat ook van vezelplaat zeggen? Ofwel getuigt deze keuze van weinig vooruitziendheid van de kunstenaar, ofwel juist van arrogantie: mijn kunstwerken zijn de aandacht die de preservatie zal vragen waard.

Sculptural verklaart zichzelf. Naar Communism is het wat zoeken binnen deze verkoopcontext. Het weinige rood vinden we terug in verzamelingen walnoten. Een metafoor voor de paar overgebleven harde rode koppen?

De kunstenaar wil zelf de relatie tussen cultuur en economie in vraag stellen. Hij stelde zijn werken tentoon in de openbare ruimte, onder de noemer Everything for you. Foto’s daarvan werden zonder copyright (copyleft dus) online geplaatst. Daar houdt het wel op.

Door deze expliciete relatie durfde ik om de prijs van de werken vragen. Normaal gezien doet dit er weinig toe, maar nu kan je de artiest gelijk geven: Everything for you is a gift to capitalism. Of hoe kunst en marketing hand in hand gaan.

Tags: ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885