700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Concerten Septych groepsfoto

Published on januari 5th, 2015 | by Maarten Luyten

1

Bram De Loozes ‘Septych’

Jazz en improvisatie. Het zijn twee woorden die als honing op de tong smaken. Het genre is bovendien nog lang niet uitgeput. Getuige: Bram De Loozes Septych, een septet met piano, drums, twee cello’s en drie blazers. En met een bezetting om je vingers bij af te likken: Robin Verheyen, Lester St. Louis, Daniel Levin, Flin Van Hemmen, Bo Van der Werf en Gebhard Ullmann, o.l.v. Bram De Looze. Twee uur lang bombarderen de muzikanten het Antwerpse Rataplan met een combinatie van jazzimprovisatie en contemporaine klassieke muziek – of gewoon: een warrige kakofonie. Na afloop kijken de muzikanten elkaar verward aan en bergen ze stil en wat ontsteld hun instrumenten op. Ook zij moeten even bekomen. Wanneer Meerkatfotograaf Antoine Hoeffelman en ik de wagen in stappen, stelt Antoine voor om erover te praten. ‘Lijkt me goed. Ik zal het opnemen.’ – ‘Hier in de auto?’ – ‘Waarom niet?’ – ‘Oké.’ En zo kwam een geïmproviseerde dialoogrecensie tot stand.

Septych4

Maarten: Al van meet af aan is het duidelijk dat je bij Septych geen klassieke melodieën of eenvoudige ritmes moet verwachten. De instrumenten kermen en kelen, kreunen en krijsen. Maar zingen doen ze niet. Hoewel het nooit verkeerd zit – want ja, zelfs bij improvisatie doet een valse noot gezichten vertrekken – lijken de noten nauwelijks van belang.

Antoine: Om maar te zeggen: het is geen liftmuziek (lacht).

Maarten: Juist. Maar die is er ook al genoeg. Elk nummer is een lange, slechts vaag georkestreerde compositie waarbij de muzikanten mogen doen wat ze willen zolang het dezelfde richting uitgaat en dezelfde sfeer en intensiteit uitstraalt. Daarbinnen tasten ze de volledige capaciteiten van hun instrument af. Zo slaat Robin Verheyen plots in met enkele bruuske schreeuwen van zijn sax terwijl Lester St. Louis schijnbaar willekeurige krassen uit zijn cello strijkt en Van Hemmen met zijn knokkels op zijn drums tokkelt – allemaal even atonaal en spontaan.

Antoine: Tijdens die improvisatie gaan ze erg technisch te werk. Te technisch, zou ik zelfs zeggen, waardoor het lijkt alsof ze zonder verdere bekommernissen hun zuivere kunnen etaleren. In die composities zit vervolgens maar weinig variatie. Zonder werkelijke sopraan of bas bevinden alle instrumenten zich grotendeels in het centrum van het geluidsspectrum. Daar wordt het druk en de marges worden nauwelijks opgezocht. Het klinkt als de aanhoudende ruis van een technisch spel, maar bijzonder muzikaal is het niet. Bijgevolg kan je er niet veel uit opmaken.

Maarten: Toch zou ik niet zeggen dat het aan muzikaliteit ontbreekt. Die zit niet langer in een heldere structuur of toegankelijke melodieën, maar net in de totaalcompositie en de opbouw – ik zou haast zeggen: de dramaturgische bogen. Vaak beginnen de nummers ingetogen, klein en aftastend met slechts één of twee instrumenten die de partij trekken. Geleidelijk aan bouwt de improvisatie naar een warrige, schreeuwerige climax toe die dan hetzij abrupt, hetzij gestaag weer wordt afgebouwd. Septych neemt je op sleeptouw en wiegt je in trance.

Septych3

Antoine: In die uitgestreken improvisatie ontbreekt echter een richting. Meer dan eens vraag je je af waar ze eigenlijk heen willen. Er is geen duidelijk concept om je aan vast te houden. Er is erg weinig afgesproken en zelfs van die brede kaders stappen ze af. Deze avond zou ik eerder een goede jamsessie noemen – let wel: voor een jamsessie met die mannen kom ik graag uit mijn kot – maar een concert is het niet.

Maarten: Net daarom is Septych een aanhoudende zoektocht, waarbij ze weigeren tot een klassieke jamsessie te verwateren. De voortdurende dreiging om ofwel te traditioneel en toegankelijk te worden, ofwel juist de richting van de compositie te verliezen houdt de muzikanten alert. De directe emoties en de spontane nuances die de muzikanten in hun improvisatie leggen zijn uiterst voelbaar voor het publiek en slepen je mee. Dat maakt het zo intrigerend.

Antoine: Interessant is het zeker. Maar daarom is het nog niet gemakkelijk om naar te luisteren. Vaak bestaat er slechts een flinterdunne grens tussen nichemuziek voor aficionado’s en, excuse my French, instrumentele masturbatie om gewoon wat atonale geluiden uit je instrumenten te slaan.

Maarten: Zou jij Septych als instrumentale masturbatie omschrijven?

Antoine: Neen, maar het komt wel in de buurt. Zeker door het overdreven technische spel dreigt Septych nietszeggend te worden.

Maarten: Persoonlijk trek ik de grens tussen kunst en instrumentale masturbatie daar waar een verlies van controle ontstaat. Septych zou ik eerder gecontroleerde, doelgerichte chaos noemen. Muziek als deze stelt de muziek en onze klassieke visie op muziek in vraag. Dergelijk experiment vind ik niet alleen leuk om te horen maar acht ik ook noodzakelijk. Wat Septych doet, gebeurt in België maar weinig. Maar het vraagt natuurlijk om een heel nieuw referentiekader.

Antoine: Of geen referentiekader. Maar nu gaan we de filosofische toer op. We zijn trouwens bijna bij jouw huis. Is het deze afslag?

Maarten: De volgende. Ken je de weg tot jouw huis vanaf hier?

Antoine: Ongeveer. We zien wel.

Maarten: Ha! Misschien is dat wel de meest rake beschrijving van de muziek van Septych. Vraag: ‘is het jazz of klassiek? Is het te verregaand of nog vatbaar? Georkestreerd of volkomen willekeurig? Te technisch, doelgerichte chaos of instrumentele masturbatie?’ – Antwoord: ‘ongeveer. We zien wel.’ (lacht schaapachtig) 

Antoine: Stond dat laatste ook op de opname? Ik herinner mij helemaal niet dat we dat zeiden.

Maarten: Neen, dat laatste heb ik er net bij verzonnen. Mag dat niet?

Septych2

Bram De Loozes ‘Septych’ Tour, zondag 14/12/2014, Rataplan Antwerpen

Tags: , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885