займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Reviews shell shock

Published on november 5th, 2014 | by Christiaan Vansteenkiste

0

Shell Shock – De Munt / Eastman

De inkomhal getuigt van klasse. Het subtiele doch opdringerige gerinkel van de bel  die tot plaatsnemen aanspoort, heeft stijl. Er is een wervelende massa mensen, allen op zoek naar de juiste verdieping, kolkend, kletsend, duwend. Op de trappen weerklinken dreunende voetstappen, maar de Munt geeft geen krimp. De Munt kent de mensen en is de opgewonden drukte bij aanvang van een voorstelling gewoon.

Een dame helpt me naar mijn plaats –eerste verdieping 3de rij– in sappig , bijna vergeten Brussels. Ik zet me neer oep maain plosj. Uit de orkestbak weerklinkt een wervelende klankenrivier, iedereen lijkt zo maar wat te spelen, maar het is nu al mooi. De instrumenten worden gestemd. De vingers, lippen, tongen, longen worden opgewarmd.

Te midden van de grootsheid van de Munt voel ik me minuscuul: een luis in de pels van zoveel majesteitelijkheid. Hoewel ik me onwennig voel, blijkt dat nergens voor nodig. Geen bizarre blikken, niemand die van een vlooi vreemd opkijkt. Er is respect voor iedereen. Met kinderlijk grote ogen en puberaal bezwete oksels wacht ik op ‘de Opera’.

Het decor is een begraafplaats. Vanop het balkon is langs beide zijden een koor te horen. Het bestaat uit lichte vrouwenstemmen en diepe mannenstemmen, en vice versa. Het moet de mooiste samenzang zijn die ik ooit “live” hoorde. Een danser danst de ziel uit zijn lijf, een solist zet het Canto van de Koloniale Soldaat in. Hij bedient zich niet van een microfoon, niet van een soundcheck, niet van voor het publiek onontcijferbare signalen in de richting van een man achter een heleboel knoppen. Hij zingt gewoon.

Er komen nog meer dansers, nog meer stemmen.  Het ene canto volgt het andere op, en dan volgen nog meer dansers, nog meer stemmen, koorgezang, opnieuw solisten, kussens die stenen zijn, kussens die kussens zijn, kussens die zandzakjes zijn, het doek valt, gaat weer op: een nieuw decor, nieuwe mensen die zingen, roepen, schreeuwen, dansen, huilen, lachen, STOP! Bijna wordt het me te veel, maar uiteindelijk slaag ik erin het te vatten.

Het Canto van de deserteur snijdt als een waterstraal door, euhm, pakweg alles. Shell Shock brengt het, als ik eerlijk ben, wat afgezaagde thema van de Eerste Wereldoorlog, maar dan zodanig  dat het allemaal wat werkelijker lijkt. Geen gevechten tussen naties en hun egotistische leiders, maar het gevecht van een man tegen een andere man en vooral van mannen tegen zichzelf. Er is niets moois aan oorlog voeren, het is een smet op het blazoen van het zoogdier bij uitstek. Zelfs de overwinnaar verliest, geen happy endings, geen euforie. Verdriet, pijn en “dikke shit”. Dat is wat ik onthouden heb van Shell Shock. Dat, en dat het prachtig was, en dat ik het graag opnieuw zou zien, want er viel zoveel te beleven.

Oh, en voor ik het vergeet: iedereen die de Muntschouwburg wenst af te breken, is niets minder dan een barbaar. Ik zou er uren kunnen zitten oep maain plosj, kijkend naar het schrijnwerk en naar de kunstwerken, genietend van een zich opwarmende orkestbak. Wat een prachtzaal. Wat een godverdomse dommerik ben ik, om zo lang te wachten om naar de opera te gaan. Maar oh, wat zal ik vaak terugkeren. Dit was niets minder dan een persoonlijke verlichting. Dat heeft de Munt mij geschonken.

Ik dank u,

Christiaan Vansteenkiste.

 

Shell Shock. Dance Oratorio in twelve Canti. Muziek van Nicholas Lens. Lyrics van Nick Cave. Opdracht van De Munt.  Muzikale leiding van Koen Kessels. Choreografie en regie van Sidi Larbi Cherkaoui.

Tags: , , , , , , , ,


About the Author


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885