700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Festivals Rahsaan Roland Kirk

Published on maart 27th, 2015 | by Filip Demunster

0

The Case of the Three Sided Dream

Van 18 tot 22 maart 2015 vond Leuven Jazz plaats. Met een gevarieerd aanbod van traditionele en experimentele jazz, film en beeldende kunst tracht het festival een staalkaart van jazz te geven. Op zaterdag en zondag bezochten drie van onze recensenten maar liefst zeven voorstellingen. Hieronder lees je het verslag van de documentaire The Case of the Three Sided Dream, het derde deel van onze reviewreeks. 

Van blinde baby tot multi-muzikant: voor Rahsaan Roland Kirk is dat zowat de samenvatting van zijn leven. Geboren in de jaren dertig, toen er nog geen fatsoenlijke genezing mogelijk was voor een baby die door een medische blunder blind werd, begon hij aan een parcours waar menige persoonlijkheid een puntje aan kan zuigen. Zijn grootste gave was om zijn muzikaal talent te onderkennen en volledig tot bloei te brengen, ondanks de blindheid en de woelige jaren dertig en veertig, waar je als zwarte net iets minder free door het leven jamde.

Al gauw werd zijn talent opgemerkt. Dit wonderkind speelde dan ook vooral als sideman bij jazzvirtuoos Charles Mingus. Toch probeerde hij ook solo, en met succes. Zijn geheel eigen stijl zorgde voor opschudding in het misschien wat ingeslapen jazzmilieu. Wie hem blind beluisterde was ervan overtuigd dat er minstens drie personen op het podium stonden… tot bleek dat hij het gewoon allemaal alleen deed. Elk stuk was dus ergens wel een solo op zichzelf. Opnames van toen tonen een enthousiasteling die met kinderlijke levensvreugde twee saxofonen, een neusfluit en een gong bespeelt. Tegelijkertijd.

Door zijn ontwikkelde circulaire ademtechniek (vergelijkbaar met didgeridoo) kon hij schijnbaar oneindige stukken spelen, letterlijk zonder adempauze. Jazz à la Rahsaan oftewel behoorlijk bezwerende eindeloze ritmes. Hij ademde jazz, in die mate dat hij ook op de barricaden stond om jazz bekender te maken en dan vooral op tv. Als zwarte was het nog niet zo vanzelfsprekend om erkend te worden en al zeker niet om op tv je kunstjes te vertonen aan een overwegend blank publiek. Zijn geloof omschreef hij steevast als the religion of dreams.

In de film The Case of the Three Sided Dream wordt vooral gefocust op het immense talent van Rahsaan. Enkele voormalige bandleden en vrienden van vroeger halen met plezier herinneringen op aan Rahsaan, die vooral veel levensvreugde haalde uit en genoot van zijn talent. Sinds zijn overlijden in 1977 is er voorlopig nog geen opvolger opgestaan die zijn immense talent heeft overgenomen. Rahsaan Roland Kirk mag gerust tot het clubje van multigetalenteerde blinde supersterren gerekend worden, zoals Ray Charles en Stevie Wonder.

Leuven Jazz, Cinema ZED, zondag 22/03/2015

Tags: , , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885