700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Reviews the-hateful-eight

Published on februari 18th, 2016 | by Sophia Van Keer

0

The Hateful Eight – Quentin Tarantino

The Hateful Eight is te minimalistisch op elk gebied. Het typische Tarantino-vuurwerk blijft uit. Geen spitse dialogen, veel te uitgesponnen scènes, geen ‘weirdo’ personages à la Hans Landa (Christopher Waltz) uit Inglourious Basterds. The Hateful Eight lijkt op het eerste gezicht een gemiste kans waarin vooral veel gepraat wordt en weinig westerngeweld aanwezig is. Tarantino herneemt het slavernijthema van Django Unchained en het scenario van Reservoir Dogs. Gelukkig maakt de soundtrack van Ennio Morricone veel goed. Vreemd toch dat een regisseur uit zijn eigen repertoire moet putten? We vroegen ons af: is he losing it? Wou de regisseur te snel een opvolger maken? Nochtans heeft het scenario voor Inglourious Basterds, waaraan hij tien jaar heeft gewerkt, hem geen windeieren gelegd.

Silent treatment

Hoewel de film redelijk lauw is voor een Tarantino-film, zou Tarantino Tarantino niet zijn, mocht hij niet uniek en experimenteel uit de hoek komen. The Hateful Eight voelt aan als een toneelstuk en dat is niet zonder reden. De film zal herwerkt worden tot een toneelstuk en bevat zelfs al tal van theatrale elementen. Op regelmatige basis plaatst Tarantino een personage in een scène. Dit personage maakt aanvankelijk deel uit van de dialoog, maar stopt dan een tijdje met praten en komt ook niet meer in beeld, om dan later in de scène opnieuw in te pikken. Alsof de regisseur dit personage een soort van ‘silent treatment’ oplegt. Als kijker vergeet je zelf even dit personage. Je vraagt je echt af wat de volgende stap is en dat is natuurlijk het geheime ingrediënt dat elke goede film moet bevatten. De kijker die zich constant afvraagt: wat gaat er nu gebeuren? Qua spanningsopbouw zit het dus wel goed, al zijn de scènes te lang uitgesponnen.

The coffee is poisoned

Tarantino maakt er geen geheim van dat hij deels de mosterd ging halen bij Agatha Christie. Zo is elk personage verdacht. Elk personage heeft een toegevoegde waarde en biedt een ander perspectief op de film. Zo zal je de film anders beleven als je empathie voelt voor Daisy (Jennifer Jason Leigh), dan wanneer je empathie voelt voor John Ruth (Kurt Russell). Eén ding is zeker: niemand is te vertrouwen. Dat blijkt eens te meer uit de scène waarin gezocht wordt naar de persoon die de koffie vergiftigde, waarbij Samuel L. Jackson dienst doet als plaatselijke Hercule Poirot.

Chapters

Van Tarantino is bekend dat hij een voetfetisj heeft, Uma Thurman als zijn muze beschouwt en zijn films intussen een cultstatus hebben bereikt dankzij het festijn van bloed en geweld. De introductie van de mozaïekfilm dateert van Pulp Fiction uit 1994. In een mozaïekfilm komen verschillende verhaallijnen in de finale samen. Dit maakt de films van Tarantino immers zo sterk. Hij weet maar al te goed hoe hij de aandacht van de kijker kan vasthouden. Hij weet goed hoe je op een originele manier een verhaal vertelt. The Hateful Eight is ook zo’n film met mozaïekblokjes in de vorm van ‘chapters’ of hoofdstukken. De volgorde waarin de hoofdstukken aan bod komen in de film, loopt parallel met de volgorde waarin Tarantino ze schreef. Zo heeft Tarantino de keuze om de ‘chapters’ in een andere volgorde te plaatsen en zo de context van de film te veranderen. Tarantino kon makkelijk de clou weggeven aan het begin van deze film, om het vervolg als een flashback te brengen. In plaats daarvan serveert hij de clou pas tijdens de finale. Hij brengt het verhaal grotendeels in chronologische volgorde en dat is uniek in zijn oeuvre. Tarantino speelt dus met tijd, maar ook met de ruimte. Hij brengt een beperking aan in de ruimte, want de film speelt zich immers voor het grootste deel af in een blokhut.

Where is Waldo?

In de blokhut speelt Tarantino bovenvermelde elementen allemaal uit. Zo plaatst hij sommige personages even buiten beeld, hij zet ze even zonder dialoog, maar hij zorgt er vooral voor dat ze allemaal even mysterieus blijven. Een laatste element dat Tarantino uitspeelt in de blokhut is het verschil tussen voor- en achtertoneel of voor- en achtergrondactie. Zeer herkenbaar voor de fans van de serie Game Of Thrones, waarin allerlei spannende dingen gebeuren op de achtergrond. Er werd zelfs een term gecreëerd om dit soort scènes te benoemen: sexposition. In Game Of Thrones worden namelijk vaak oorlogsstrategieën besproken, terwijl andere personages seks hebben op de achtergrond.

Wat The Hateful Eight betreft, gaat het eerder om de nu al legendarische scène waarin iemand (we laten u zelf zoeken) de koffie vergiftigt. Samuel L. Jacksons personage vertelt het publiek letterlijk dat de persoon in beeld kwam (in de achtergrond), terwijl hij vergif in de koffiepot deed. Zo bouwt Tarantino een laatste aanleiding in richting finale. Want in de blokhut gebeuren er allerlei dingen. Er worden nieuwe personages geïntroduceerd en iedereen neemt de tijd om elkaar te leren kennen. Al is de spanning te snijden tussen de personages en één van de personages vermoedt ook letterlijk ‘dat het slecht zal aflopen’, want er is een verrader aanwezig. Het lijkt wel een spelletje ‘Waar is Wally?’ en de aandachtige kijker heeft Wally natuurlijk al lang gevonden. Dit is de reden waarom we volgende keer opnieuw op de eerste rij zitten. Al hopen we dan wel op meer Tarantino-vuurwerk.

Tags: , , , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885