700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Essays RHPS1

Published on november 28th, 2015 | by Yannick Schandené

0

The Rocky Horror Picture Show – 40th Aniversary: de voorbode van een tweede seksuele revolutie?

Vorige maand was het Halloween en dan word je weer overspoeld door de zoveelste heruitgave van horror klassiekers. Halloween, Nightmare on Elmstreet, Scream, Evil Dead van Sam Remi (dat op 31 oktober de te pruimen Ash vs Evil Dead serie lanceerde)  passeren allemaal de revue. Maar als ik een film moet kiezen om er die herfstavond mee te spenderen dan is het wel The Rocky Horror Picture Show.

Zogezegd zo gedaan stond ik eind oktober met een 4000-tal andere fans in de Royal Albert Hall te Londen ‘Slut’ en ‘Asshole’ te brullen, wc-papier te gooien en de timewarp te dansen. Deze bizarre gewoontes behoren tot de The Rocky Horror Picture Show ervaring als je deze in een zaal gaat kijken. De traditie kwam tot stand in de gouden jaren van de Midnight movie screenings tussen 1970 en 1979. Films dat geen publiek in het reguliere circuit vonden kregen een tweede kans. Rocky Horror Picture Show werd er het paradepaartje van en bleef week na week volle zalen aan te trekken. De mensen kwamen steeds weer dezelfde film kijken en voelde er zich thuis. Ze vonden replieken uit om de acteurs te antwoorden, danste gretig mee en gooiden met dingen die het best paste bij de scene.

Wie The Rocky Horror Picture Show al gezien heeft  zal weten dat sexualiteit een centrale rol speelt in deze horror musical. Maar bij deze zoveelste kijkbeurt schoot er een nieuwe dimensie te binnen. Rocky en zijn kompanen zijn de voorbode van een tweede seksuele revolutie.

Even een kader schetsen: in de jaren 60 beleefden onze ouders of grootouders het begin van een eerste seksuele revolutie. Het kader dat bepaald werd door onze religie en bijbehorende cultuur werd opengebroken en de zogenaamde ‘vrije liefde’  beleefde zijn hoogbloei. We waren heer en meester van onze menselijke driften en seks buiten het huwelijk vloog de huiskamer binnen. Daarop volgde binnen onze westerse samenleving een grotere verdraagzaamheid tegenover holibis en andersgeaardheid. Toch werd er een kader nooit echt doorbroken en dat was monogame dualistische relatiestructuur. De openheid van geest mocht om te experimenteren maar uiteindelijk kwam het erop neer dat men binnen de mainstream settelt bij één persoon.

Op dit moment beginnen stemmen zich te heffen om ook dat kader af te breken. Zo is er sprake van de term ‘poly-amoureux’ voor mensen dat verliefd willen/kunnen worden op meerdere mensen tegelijkertijd en spreken we ook over een seksueel spectrum. Sommige mensen kunnen het normenvervaging noemen maar wat er hier wordt gepoogd is een grijze zone te creëren, waar geen echte stikker wordt geplakt. Het past perfect in de meta-moderne samenleving. Of het een goede of slechte evolutie is laat ik buiten bekijk. Wat hier belangrijk is, is hoe Rocky veertig jaar geleden al deze vaarwateren betrad.

We concentreren ons op vier personages: Doctor Frankenfurther, Janet (Slut!), Brad (Asshole!) en Rocky. Zo weten we dat Janet en Brad het klassieke koppel voorstellen, Doctor Frankenfurther volgens zijn eigen lied een transseksuele transylvian is en Rocky een metasexueel (zonder voorkeur) object gemaakt door de dokter. Over Riff Raff en Magenta kom ik later op terug. 

De dokter, Janet (Slut!), Brad (Asshole!) en Rocky belanden in een soortgelijke “vierhoeksrelatie”. Doctor Frankenfurther moeten we zien als een mens losgeslagen uit elk mogelijk kader en als rol heeft de kaders van andere te verbreken. Zijn droom op dit moment is om in enkel zeven dagen een ECHTE man te maken. Hij verwezenlijkt dit in de vorm van Rocky, lichaam van een god, hersens van een kind. Rocky staat nog compleet los van elke vorm van cultuur gebonden sexualiteit. Hij begrijpt dat hij een lustobject is, maar heeft geen voorkeur, daarom dus de metasexueel als benaming.

Het eerste personage dat uit haar kader zal barsten is Janet, naïve Janet zal de avances van Frankenfurther opzij schuiven maar haar driften niet meer kunnen bedaren en in de armen van de maagdelijke Rocky vallen. Haar “touch me touch me touch me” geeft deze ontwaking weer. Maar opvallend is hoe enkel haar sexualiteit wordt opengebroken, de liefde voor Brad blijft en dat is een eerste teken van de tweede seksuele revolutie: Liefde en sex staan los van elkaar. Ook Brad zal de verboden vrucht proeven door wel in te gaan op dokter frankenfurther zijn avances. Onder het toeziend oog van Janet zal ook hij het seksuele spectrum uitproberen. Niemand stelt op enig moment de losgeslagen driften van de hoofdpersonages in vraag. Het finale lied ‘don’t dream it, be it’ vormt de voorbode van wat kan komen: een openlijkheid in de eigen seksuele driften onder toezicht van de geliefden. Een nieuwe evenwichtsoefening voor de metamoderne mens. Rocky Horror Picture Show wordt nog actueler wanneer je de zwembad orgie scene uit de film vergelijkt met de bubbelbad orgie scene uit Sense 8, de serie van broer en zus Wachowsky dat eveneens een pamflet is voor nieuwe vormen van liefde en seks. We zien lichamen elkaar omhelzen in een grote liefdes oefening. De lichamen ‘belanden’ in de gezamenlijke ruimte en stellen zich open tot de liefde van elkaars gedrag.

Voegen we Magenta en Riff Raff in het geheel dan krijgt het verhaal nog een nieuwe dimensie. Dit broer en zus koppel bedrijft de liefde via het raken van elkaars ellebogen en vindt incest geen probleem gezien dat ze van een andere planeet zijn. En dit toont dan weer de waarde van cultuur binnen onze kijk op liefde en sexualiteit. Wij zijn de beeldhouwers van onze eigen cultuur en hoeven er niet dogmatisch over te zijn.

Wat leert Rocky en zijn  kompanen ons? Niet dat we vanaf heden met zen allen Meta seksuele plura-amoureuse mensen moeten worden, maar dat een film kan rijpen volgens de maatschappelijke context waarin het zich bevindt. Deze film bewijst dat het herbekijken tot nieuwe inzichten kan zorgen en dat een cultureel object van enige complexiteit nooit zijn rol heeft uitgespeeld binnen het maatschappelijk debat.

Tags: , , , , , , , , ,


About the Author


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885