700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Festivals Therapy for a vampire

Published on april 21st, 2015 | by Emma Op de Beke

0

Therapy for a Vampire – David Rühm

Ruim een week geleden bevond ik mij voor het eerst in mijn leven op het BIFFF, oftewel het Brussels International Fantastic Film Festival. Dit mysterieuze festival werd dit jaar voor het eerst in de kunsttempel BOZAR georganiseerd in plaats van het verder uit het centrum gelegen Tour & Taxis. De zombieparade die dag had ik helaas gemist, maar ik besloot om op 11 april de filmvoorstelling Therapy for a Vampire bij te wonen.

Ik zal eerlijk zijn: in het algemeen ben ik niet zo’n grote fan van pure horror. Mogelijk speelt een klein jeugdtrauma na het zien van The Ring hier een rol in, of misschien ligt het gewoon aan een inherent gebrek aan moed in mijn persoonlijkheid. Zo heb ik destijds de plot van Shutter Island op Wikipedia gelezen en op basis daarvan toch maar besloten de film niet te zien. Dat spaarde me ook een cinematicket uit. Ondanks mijn vrees bevond ik mij op deze avond toch op een filmfestival met vooral horrorfilms, waar monsters en schreeuwende geluidsopnames mij bij de ingang al tegemoet kwamen. Na even te slikken (en me te vermannen) daalde ik af naar de onderste verdiepingen van de BOZAR…

Omdat horrorfilms mij niet liggen, had ik een film uitgekozen waarvan de trailer doet vermoeden dat het om meer humoristische fantasy ging. Zo kwam ik uit bij Therapy for a Vampire, een Oostenrijkse film over een Weense vampier in de jaren 30 die met symptomen van een nihilistische depressie en een slecht huwelijk te rade gaat bij Sigmund Freud.

Voor ik de film zelf bespreek, die trouwens uitstekend is en zeker een aanrader, moet ik de sfeer van het BIFFF verder beschrijven. Op het BIFFF zit je namelijk niet in een gewone filmzaal met een gewoon publiek. Nee, het festival is de natuurlijke habitat van alle cultfilmenthousiastelingen, oftewel een bende nerds die zich volledig op zijn gemak voelt om in een donkere cinema elke mogelijke – volgens hen grappige – opmerking door de zaal te schreeuwen. Begrijp me niet verkeerd, het was absoluut geen negatieve ervaring, maar als je rustig naar een film wil kijken, kun je het BIFFF beter links laten liggen.

Na het presenteren van drie gebodypainte individuen die luidkeels werden toegejuicht, werd de regisseur van de film op het podium geroepen en kort geïnterviewd. De special effects had hij geleerd bij het filmen van reclamespotjes en de humor in de film was Pools – we waren gewaarschuwd. Ondertussen schreeuwde het publiek af en toe wat onverstaanbare dingen. Vervolgens werd eindelijk de film gestart, met een daverend applaus tot gevolg. Dit applaus bleef tot mijn grote verbazing voortduren tot de naam van elke acteur – kleine gastrollen incluis – op het scherm was verschenen. In de eerste scène werd onder luid gejoel van de zaal ook meteen een inbreker in mootjes gehakt, en ik vroeg me intussen af waar ik in hemelsnaam beland was. Niemand had me vooraf verteld dat het BIFFF-publiek zeer interactief en luidruchtig films kijkt.

Het is hierbij belangrijk om te vermelden dat net de films die het BIFFF draait – cultfilms of slasher/gore movies – zich perfect lenen tot sarcastische commentaren of uitroepen als “Pas op, hij staat achter je!”. Juist omdat deze films zichzelf wat minder serieus nemen en het er vaak zo dik mogelijk opleggen, heeft het publiek de kans om zijn ongezouten mening te geven. Het feit dat je dan ook nog eens in een donkere zaal zit waar niemand je aanstaart nadat je een domme opmerking hebt geschreeuwd haalt de drempel natuurlijk ook nog wat omlaag.

De film zelf was een aangename verrassing en nog beter dan wat de trailer mij beloofd had. De depressieve vampier Graaf Geza von Közsnöm probeert een argeloze, in psychoanalyse opgaande Freud zo eerlijk mogelijk zijn situatie uit te leggen zonder zichzelf te ontmaskeren. Hij bespreekt het verlies van zijn eerste liefde in Constantinopel door onthoofding en zijn huidige verstandhouding met een vrouw die geobsedeerd is door haar eigen spiegelbeeld, dat ze al eeuwen niet meer heeft kunnen aanschouwen. Voeg hierbij een jong koppel bestaande uit een vrouw die sprekend op de eerste liefde van de graaf lijkt en een jonge schilder die als enige het portret van de gravin op doek kan vastleggen, en je hebt een entertainende film met een vier- tot zelfs vijfhoeksrelatie. 

Ik heb me uitstekend geamuseerd en heb me zelfs niet geërgerd aan het luide publiek met zijn niet altijd even intelligente of grappige opmerkingen. Sterker nog, ik zou iedereen, zelfs zij die horror of fantasy wat minder appreciëren, willen aanraden om komend jaar ook een kijkje te nemen. Het is tenslotte een hele belevenis, de filmvoorstellingen zijn er niet duur en wie weet tik je wel alle zeven seizoenen van Buffy The Vampire Slayer op de kop in de dvd-shop die er wordt uitgebaat.

Brussels International Fantastic Film Festival, zaterdag 11/04/2015

Tags: , , , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885