займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Reviews Timbuktu1

Published on december 29th, 2014 | by Gwen Muylaert

0

Timbuktu – Abderrahmane Sissako

Een gazelle die met een razende snelheid en in doodsangst door een woestijnlandschap draaft: zo begint en eindigt Timbuktu, de nieuwe film van de Mauritaanse regisseur Abderrahmane Sissako, die sinds midden december in de Belgische zalen draait. Meteen word je in dat prachtige maar treurige decor gekatapulteerd en meteen maak je kennis met de harde realiteit. “Enkel moe maken, niet doden,” luidt het devies van de jihadisten die uitgelaten en zwaarbewapend in een jeep achter de gazelle aan rijden. Dieren zijn precies als mensen, en de parallel tussen de opgejaagde gazelle en de inwoners van het door moslimextremisten geteisterde Timboektoe is allesbehalve vergezocht.

In 2012 wordt Timboektoe, een stad in het noorden van het West-Afrikaanse Mali, maandenlang bezet door moslimfundamentalisten. Zij zijn van elders en zowat overal afkomstig en spreken de taal van de lokale bevolking niet. Van de ene dag op de andere wordt elke vorm van plezier en ontspanning in de stad manu militari de kop ingedrukt: voetbal spelen is verboden, muziek is verboden, vrouwen moeten te allen tijde een hoofddoek en handschoenen dragen. Het contrast tussen de vredelievende, gematigde islam van de Malinezen en de extremistische geloofsvariant van de jihadisten is frappant. “Waar is de vergevingsgezindheid? Waar is de vergiffenis? Waar is God in dat alles?” vraagt de plaatselijke imam zich hoofdschuddend af wanneer de jihadstrijders met kalasjnikovs en combat boots zijn moskee betreden en hun ideeën uiteenzetten.

Opvallend en vernieuwend is niet zozeer het thema van de film, maar de manier waarop de jihadstrijders geportretteerd worden. Zij zijn geen gemakkelijk te haten monsters zonder gezicht, maar gewone mensen met gebreken die toevallig geloven dat wat zij doen en denken het juiste is in de ogen van God. Aanvankelijk lijkt het haast alsof er een open dialoog en een uitwisseling van gedachtegoed mogelijk is tussen de bezetters en de lokale bevolking. De imam legt geduldig uit waarom hij het niet eens is met de jihadstrijders, een visverkoopster weigert met veel misbaar om handschoenen te dragen tijdens haar werk en een nomadenvrouw negeert kalmpjes het bevel om haar hoofd te bedekken. Dat stille en soms minder stille protest wordt op zich geduld, maar al snel blijkt dat elke vorm van verzet verstrekkende gevolgen heeft. Elke overtreding van de nieuwe regels leidt immers onverbiddelijk tot zware straffen: zweepslagen, stenigingen, executies. Ook al worden de jihadstrijders menselijk, onzeker en onervaren voorgesteld, de werkelijkheid is hard, hun interpretatie van de sharia is onwrikbaar en de dagelijkse horror is maar al te duidelijk aanwezig.

Niet alleen de personages, maar ook de landschappen worden schitterend vormgegeven. Je zou denken dat zandvlaktes na anderhalf uur eentonig worden, maar niets is minder waar. De dravende kudde koeien, het meer waarin de visser zijn netten uitgezet heeft, het labyrint van huisjes, gangen, trappen en straten in de stad, de nomadentent even buiten de stad – elke setting wordt prachtig in beeld gebracht. De scène waarin er een partijtje voetbal zonder bal gespeeld wordt – extreme situaties vragen immers om inventieve oplossingen – is ontegensprekelijk magistraal.

Timbuktu is krachtig in al zijn eenvoud. Het tempo van de film ligt soms wat laag, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de schijnbaar wanordelijke maar uiterst doordachte enscenering. De verschillende verhaallijnen vloeien naadloos in elkaar over. Als koorddansers balanceren de personages tussen gehoorzaamheid en verzet, radeloosheid en hoop. De film legt haarfijn de absurditeit van het extremisme bloot, met een blik die altijd kritisch is maar nooit veroordeelt. Het portret dat geschetst wordt is onverbloemd en realistisch, maar bovenal diepmenselijk. Een aanrader!

Tags: , , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885