700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Expo NTGentPETERXL

Published on maart 4th, 2015 | by Marleen Vermeire

0

Verhelst XL

Het kennismakingsparcours met Verhelsts artistieke universum toont een aantal installaties die Peter Verhelst in samenwerking met Maud Bekaert, Johan Tahon en Brugge Plus uitwerkte.

Je wordt vriendelijk gevraagd je gsm uit te zetten voor je binnentreedt in VERHELST XL.

Het eerste wat je ziet is een groot rechthoekig paneel met het woord NOOIT erop.

Verder zie je achter die muur in het duister halfrond links HUIS VAN DE DRUPPELENDE STENEN. Een vrouw in het zwart met een kap op, die aan een tafeltje met een zwart doek zit, bestrijkt met een penseel een soort lidmaat uit gips met as vermengd met tranen. Zij biedt me een briefje aan waarop ik een wens mag schrijven die ze dan vraagt te verbranden en in een zwarte metalen schaal te werpen. Delen van beelden van Johan Tahon zweven boven het geheel: het zijn druppelende grauwgrijze stenen.

Er heerst een bedrijvige stilte tot wanneer een repetitief geluid weerklinkt en het grote paneel LICHTGEVENDE MUUR aan de binnenkant oplicht. Je ziet eindeloze herhalingen van de zin NOOIT.KOMT.EEN.EIND.AAN.ONS.VERLANGEN. De lichtgevende woorden nemen het licht op om nadien na te gloeien. Op schouderhoogte is er een uitsparing waar een grijze steen het woord NOOIT bevat, enkel de drie laatste letters zijn in de steen gehouwen. Daar legt de vrouw als in een ritueel haar hand op tot wanneer het licht dooft en de geluiden stoppen.

Verder staat er een tafel waaruit witgeel licht door conische vormen schijnt. LATEN WE BERGEN BOUWEN. Er staat een zwart gekapte dame sierlijk en traag met pollepel paraffine over de torentjes te gieten. Ik word uitgenodigd ook wat paraffine over de torentjes te gieten. Het geheel lijkt een harmonieus en lichtgevend sneeuwberglandschap en oogt magisch mooi.

MEER VAN TRANEN is een groot, rechthoekig, zwart waterbassin met een rimpelig wateroppervlak en stapstenen waarboven een indrukwekkende vrouwelijke figuur haast zonder ledematen zichzelf omarmt. Je kan indien je op de stenen stapt, de figuur een tekst horen fluisteren, waarna ze zich weer opricht.

Het geheel is harmonieus opgebouwd en baadt – geholpen door de hoogte van de zaal en de duisternis – in een sacrale warme stilte waarin elkeen zich uitgenodigd voelt om naar believen te gaan zitten en te bezinnen of niet. Het is een aangename plek waar je je even in een andere dimensie waant, eventueel melancholie kunt evacueren om er gelouterd uit te komen.

Volgens NTG is het ‘een plek voor afscheid of voor rouw, of voor schoonheid. Een plek waar we ‘kunst’ op een theatrale manier in een ‘openbare ruimte’ willen zetten. Een horloge die trager loopt dan in de echte wereld: in een loop zet de ene na de andere installatie zich in werking’ (www.ntg.be).

Minardschouwburg Gent, vrijdag 27/02/2015

Tags:


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885