700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Reviews Bart-Koubaa

Published on maart 13th, 2015 | by Maarten Luyten

0

Verzet! – Bart Koubaa

Wat als niets nog betekenis heeft, als alles relatief is en je eender wat kan doen? Die vraag stelde Bart Koubaa zichzelf in zijn roman Verzet!. Dat hij een schrijver is die zich niet al te veel van de regeltjes aantrekt, mag uit de titel duidelijk wezen. Vertrekkend vanuit het schilderij Trickland van Michaël Borremans vangt Koubaa een absurd verhaal aan over een jongeman die zijn gehucht verlaat dat geteisterd wordt door de reuzinnen uit Borremans’ schilderij. Vervolgens glijdt hij van de ene omzwerving in de andere. Hij trekt naar de stad, voert geheimzinnige opdrachten uit, werkt bij een krant, ontwerpt een promotiecampagne voor het leger en houdt steeds één oog op die vriendelijke maar vernietigende reuzinnen. En dat in een wereld waar alles inwisselbaar is en niets zich tegen de grillen van de auteur kan verzetten.

Verzet is waar de roman om draait. Niet om politiek verzet, maar om de mogelijkheid dingen te wijzigen, van plaats te wisselen en van gedaante te laten veranderen. ‘Die figuren kon ik laten draaien en bewegen, ze verplaatsen en laten communiceren met andere vormen, ze interactief maken met de omgeving of ze van vorm laten veranderen,’ zegt het hoofdpersonage. Dat is precies wat de auteur doet. Net zoals het ik hoofden van nevenpersonages op foto’s monteert of verwijdert, zijn ook de personages en plot onderhevig aan willekeurige transformaties. Om de haverklap valt een personage dood, wordt het gehucht door een aardbeving geteisterd of verschijnt een nieuw personage prompt in het centrum van de vertelling. In haast elk hoofdstuk slaat de plot een andere richting uit en daartussen wandelt het ik kommerloos rond. Hij doet maar wat, het maakt allemaal niets uit. Koubaa doorbreekt de patronen waaraan literatuur al te vaak is onderworpen, strooit kwistig met inconsequente plotpoints en wuift de causaliteit en eenheid weg. Koubaa neemt zijn verhaalelementen voor wat ze zijn – machteloos, zonder intrinsieke betekenis – en vermengt die in steeds wisselende verbanden en verhoudingen. Literatuur dient niet aan onze realiteitszin te beantwoorden, literatuur is een labo met scheikundige stoffen die je kan mengen en splitsen zonder te weten wat het teweegbrengt. Enkel de reuzinnen lijken een invloed op het relaas te kunnen uitoefenen. Net als zij gedraagt ook de auteur zich als een godsfiguur die met veel graagte zijn almacht etaleert.

Koubaa kent de kneepjes van het vak en speelt hier bewust mee. Maar al mag het een snugger spel zijn, meer dan een spel wordt het niet. De opzet is van meet af aan duidelijk en het experiment blijft aan de oppervlakte dobberen zonder een diepgaand onderzoek uit te voeren naar de flexibiliteit en onvastheid van de romanelementen. Net zoals het taalplezier niet verder gaat dan inspiratieloze herhalingen van het woord ‘verzet!’ in steeds wisselende betekenissen, blijft het verhaal haperen in een opeenvolging van wijzen waarop je iets kan verzetten. Meer betekenis dan een schop tegen onze vastgeroeste visie op plot, personages en opbouw kan hier niet uit ontstaan. De wispelturige plot en overdadige twists zijn te willekeurig en lezen eerder als een wiskundige vergelijking dan een wereld waar je in kan zinken. Doordat geen enkele handeling in het verhaal enige consequenties of relevantie heeft, stoot het verhaal de lezer af, spuugt hem uit, maar trekt hem niet aan. De intrige, de suggestie en het mysterie die bij dergelijk experiment nodig zijn om de lezer vast te houden, ontbreken.

Tags: ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885