700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
Reviews FOX_3750.psd

Published on maart 16th, 2015 | by Bavo Blanckaert

0

Wild – Jean-Marc Vallée

Everything that doesn’t kill us makes us stronger is een slogan die we graag bezigen. Het doet er niet toe of we hem in de versie van Friedrich Nietzsche of Kanye West kennen: we zijn altijd bang dat ellende hebben zinloos is. Was het met die angst in het achterhoofd dat Aristoteles in zijn Poëtica schreef dat in goede verhalen inzicht steevast na lijden komt? 2000 jaar later is Wild zo’n verhaal van emotioneel rendement. Een film als een universeel gebed: welke moeilijkheden we ook meemaken, laat ze ons sterker maken, laat ze alsjeblief niet voor niets zijn geweest. 

De bidder in Wild heet Cheryl Strayed. Ze bestaat echt en schreef een autobiografisch boek waarop de film is gebaseerd. In de film wordt ze gespeeld door Reese Witherspoon. Na de dood van haar moeder en de breuk met haar vriend zet ze het op een dolen. Eerst mentaal: ze verslingert zich aan drank en drugs en duikt weinig selectief met een serie mannen in bed. Vervolgens concreet, fysiek: ze trekt de ruimte in, de weg op, ze reist. Haar plan is om gepakt en zwaar gezakt maar voorts totaal onvoorbereid de Pacific Crest Trail door te trekken. Dat is een moeilijk begaanbaar gebied vol kliffen en stukken woestijn.

Net die fysieke moeilijkheden helpen Cheryl met haar demonen in het reine te komen. Lange scènes in het heden, waarin we Cheryl steeds verder zien sjokken, worden afgewisseld met flashbacks. Die terugblikken worden ons niet helder gepresenteerd, maar als flarden die we door de filter van Cheryls innerlijke ogen bekijken. Daarom springen ze als wilde associaties op, even reëel en present als de reisbeelden: Wild is zo’n film waarin verschillende tijdslagen samenklonteren. Hij is op z’n mooist wanneer we zien hoe Cheryl zich altijd in het heden en in een verward herinneringenstelsel ophoudt. Wat ze leert is vooral om het verleden niet langer als een afgrondelijke schok te ervaren, maar als een geleidend continuüm met het heden.

Wild is de hervertolking van alle verhalen waarin fysieke doortochten zich als overgangsrituelen voltrekken. Héél recent zagen we nog de film Tracks, waarin Mia Wasikowska met een rugzak door de West-Australische woestijn marcheerde. Wild is er de perfecte remake van: dezelfde film, andere acteurs, dezelfde narratieve partituur in een lichtjes veranderde toonaard. Ze maken deel uit van een lange reeks verhalen en films waarin ‘onderweg zijn’ het leven metaforiseert: het bestaan als een ellenlange tocht vol obstakels waarbij we er ons bij elke grenspost van willen overtuigen dat we iets overwonnen hebben.

Wat zou het oerreisverhaal zijn? De Odyssee van Homeros komt natuurlijk dicht in de buurt. Ook al omdat daar zo’n mooie besefscène in zit. In het achtste boek belandt Odysseus aan het hof van de Faiaken. De blinde ziener Demodocus vertelt hem een verhaal, Odysseus’ eigen verhaal, dat zijn acties tijdens de Trojaanse Oorlog beschrijft. Odysseus luistert. Natuurlijk kent hij het verhaal, hij heeft het zelf meegemaakt. En hij breekt: hij huilt en trekt zijn mantel over zijn gezicht. Niet omdat het verhaal zo mooi is, maar omdat hij tot inzicht komt: gedramatiseerd dringen zijn daden tot hem door. Was dat ook gebeurd als hij daarvoor niet zijn lange, slingerende reis, zijn Odyssee, had gemaakt?

Waarom lijken onze gedachten zich beter te ontvouwen wanneer we on the road zijn? Wat leren we precies als we zeggen dat we ‘reizen om te leren’, ook existentieel dan? Wat is het precies waardoor we op de weg verzoend raken met wat weg is? Wild is het verslag van iets wat aartsmoeilijk te verbeelden is: een innerlijke ommezwaai. Jammer dan dat hij vooral uit uiterlijkheden en mooie plaatjes bestaat. Hoeveel flashbacks ons ook aan Cheryls leed deelachtig willen maken, hoe goed Reese Witherspoon zich ook inleeft: we raken maar half bij het personage naar binnen. Dat neemt niet weg dat de tocht naar buiten de moeite is. Wild doet goed wat hij goed moet doen: ook ons, dwars door de Pacific Crest Trail, op reis nemen.

Tags: , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885