700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
CD Reviews Yabai Kore

Published on juni 17th, 2015 | by Thomas Andries

0

YabaiKore! – Ragga Terror Front

Bonzaaaaai, papapapapapapa

Of er in het Land van de Rijzende Zon nog iets te doen is als de nacht valt? Dankzij de YabaiKore-compilatie van breakcore collectief Ragga Terror Front (RTF), weten we dat ze op de eilanden kunnen knallen als de Little Boy boven Hiroshima. Producer Wan Bushi van RTF: “de YabaiKore release is wel degelijk representatief voor de Japanse breakcore scene zoals die er vandaag uitziet.”

Eclecticisme

Even opfrissen: wat is breakcore nu weer? Het genre verschilt van de andere -cores doordat het veel minder op herhaling is gebaseerd, wel op variatie. De breaks dus. Jungle, kermismuziek, chiptune, musicals, hardcore, enzoverder. Alles kan in breakcore, “alles wat je als artiest tegenkomt en waarvan je denkt ‘nou, deze shit kan ik wel gebruiken!'” (Wan Bushi). Check de hymne Cripplefight van Droon, dan krijg je al een beeld. Eclectisch en brutaal.

In België is de storm de laatste jaren wat gaan liggen. De tijden waarin je in ’t Steegske (Frontline Gent) tussen dreads stond, met pupillen zo groot dat je erin kon verdrinken, zijn achter de rug. Al hopen we natuurlijk op een revival.

Parallellen

Rauw als sashimi, scherp als een katana en veelzijdig als origami – de Japanse muziek op dit verzamelalbum verbaast. Er wordt, wanneer we cultuur bespreken, vaak gefocust op verschil, maar wat op de plaat opvalt, zijn de gelijkenissen met “onze” Belgische breakcore. Samples uit de popmuziek, met als mooiste voorbeelden California Girls van Katy Perry en Hey Jude van The Beatles, krijgen in bijna elk lied een ereplaats. Ook is er, net als bij RTF, veel Jamaicaans patois te horen, door de link met jungle.

Écht Japanse elementen komen op de plaat weinig voor, of toch geen die een leek er zomaar als Japans uitpikt. Tenzij we de gameboygeluiden en ander gechiptune als Japans beschouwen. Dat (handheld)spelconsoles vereenzelvigd worden met Japan zien we dus ook op YabaiKore, meer dan dat we het bij de Belgische artiesten terugvinden.

Neo-japonisme

Het Oosten heeft ons westerlingen altijd aangetrokken: van de Zijderoute tot het japonisme-oriëntalisme van de 19de eeuw. Een artistieke kruisbestuiving als deze plaat kan dus enkel toegejuicht worden. Wegbreken van ons Europese eiland is een must in de globaliserende samenleving. De wereld is cultuur.

Sommigen kunnen de cd en bij uitbreiding het hele breakcore-genre moeilijk te beluisteren vinden. Zou de uitvinder van de uitdrukking “dat is toekomstmuziek” dit amalgaam van beats, piepen en de mafste samples in gedachten gehad hebben? Vast niet, maar toch is toekomstmuziek een knappe definitie. Ooit dacht de massa dat jazz a-ritmisch getjengel was, nu is het high art. Geef breakcore dus nog wat tijd.

Beluister hier het album.

Tags: , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885