700-039 312-50exam MA0-101exam SK0-004pdf ASF 70-494 pdf 70-673exam C9560-503 98-367 70-534dump NS0-505 70-342exam pdf CHFP 070-410practice exam 1V0-603 pdf 1Z0-804pdf C8010-250 312-50V9 pdf C2150-508 98-368pdf займы онлайн займ на карту кредит онлайн на карту микрозаймы онлайн микрозайм онлайн микрозаймы займы на карту займ онлайн микрозаймы на карту кредит на карту займы онлайн на карту микрозайм на карту кредит на карту онлайн срочный займ на карту займ онлайн на карту
CD Reviews y

Published on november 17th, 2014 | by Christiaan Vansteenkiste

0

Yevgueni – Van hierboven

Zacht pianogetokkel dat toch aandringt. Een bijna net iets te lange intro die dan perfect getimed blijkt. Een eenvoudige woordkeuze met eindeloze diepgang. U merkt het, ‘Het is niet veel’ opent op spectaculaire wijze Van Hierboven, het nieuwe werk van Yevgueni. Dit Leuvense popproject toonde mij al meermaals dat de Nederlandse taal zich uitstekend tot het maken van liedjes leent.

“Ik denk heel goed na voor ik ze sluit,” zingt Klaas Delrue in ‘Ogen Dicht’. Een eenvoudig ritme met een aanstekelijk zweverig piano-effect. Het dromerige gevoel dat dit nummer opwekt is coherent met wat het lied te zeggen heeft.

‘Niet met mij’ is een lekker uptemponummer. De tekst is prachtig eenvoudig en na de tweede keer zing je uit volle borst mee: “niet met mij, niet met mij, niet met mij!”. Het achtergrondkoortje doet wat het moet doen en geeft blijk van professionaliteit.

Dat Van Hierboven een hedendaagse plaat is, kan je horen in ‘Mensen zijn maar mensen’. Het nummer past in de tijdsgeest. De nederigheid (of het gebrek eraan) van de mens wordt hier bezongen en bespeeld.

In het volgende lied doet Yevgueni weer wat anders. Veel klanken als dichte mist in de Schotse hooglanden. Het nummer voelt loodzwaar aan, de tekst is cryptischer, maar dat hoor ik ook al eens graag. Het is een sterk nummer dat vatbaar is voor eigen interpretatie.

‘Onder helden’ komt na de zweverigheid van ‘Mensen zijn maar mensen’ snoeihard aan met een naar mijn mening prachtig orgelspel. Lichtjes meeschuddend op de tonen van de muziek is dit een nummer om rauw te verorberen. Zonder poespas. Het geeft de plaat een nieuwe schwung die perfect uitgebalanceerd is. Het is kort maar krachtig.

‘Naar huis’ is breekbaar, sober. Klaas meent wat hij zingt. In de ik-persoon zingt hij “straks breng ik je weer naar huis”, en met een zacht huilende stem “ze is zo mooi zonder haar masker”. De begeleidende muziek is weer uitstekend aangepast aan het doel.

‘Uit het niets’ gaat over verliefd zijn, denk ik. Het is in ieder geval heel wat vrolijker. Maar ik kan me niet ontdoen van een kleine portie cynisme, bedoeld of niet, dat laat Yevgueni aan mij over. Dit nummer is ook voorzien van een stevige bridge, met een “oooeeeehhhh” die in je hoofd blijft steken, om nooit meer weg te gaan. In ‘Het is al laat’ krijgen we weer een mooi verhaal, over een dame.

‘Daar is de overkant’ doet wel vermoeden dat het over de dood gaat, een droevig thema bezongen in een mooi lied. Hoewel de dood pijnlijk is, kan je ze ook mooi bezingen. Het hoeft niet altijd zwaar, het mag ook op deze manier. Dit is mijn persoonlijke favoriet.

‘Kom met me mee’ heeft een Blackbox Revelation-achtige swing. De tekst doet ook iets agressiever aan. Er zit wat meer woede in, iets meer “ballen”. Weer een nieuwe stijl. Ook spreekt er een echo mee, die het echt wel rocky maakt. De gitaren staan centraal, en hoewel je merkt dat ze dat niet gewoon zijn, staan ze toch hun mannetje.

De titelsong staat op de voorlaatste plaats en kondigt het naderende einde aan. Ook hier iets anders. Tokkelende gitaar, een slidegitaar die wat sfeer brengt. Hier krijgt Klaas de hoofdrol, en hoewel de tekst wederom wat cryptischer is, krijgt ook het geschreven woord zijn plaats in dit nummer. Dat juich ik toe. Driewerf hoera voor de Nederlandse taal. Hoewel ze vaak door haar sprekers verloochend wordt, blijft het een prachttaal.

Afsluiten doet Yevgueni met een spring-in-het-veldnummertje dat barstensvol leuke taalconstructies zit en naar meer smaakt.

Van Hierboven is top! De variatie die aan de dag gelegd wordt is perfect in balans. Geen overdreven stijlwissels maar net dat tikkeltje anders, iedere keer opnieuw, dat houdt het interessant. Ik ben in de wolken over deze plaat. Bij deze dan ook een warme oproep aan iedereen: luister hiernaar!

Ik dank u.
Christiaan Vansteenkiste

 

Tags: , ,


About the Author


Back to Top ↑

CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 642-874 642-889 642-998 642-999 644-066 644-068 646-048 646-205 646-985 648-244 648-247 9A0-150 9A0-152 9A0-154 9A0-164 9L0-410 9L0-412 9L0-806 A00-202 A00-260 A2010-570 A2010-651 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps CPA CPP CTAL-TM_Syll2012 E10-001 E20-007 E20-335 E20-370 E20-485 E20-545 E20-597 E20-690 E20-816 E20-818 E20-885